گروه مسکن- خبرنگار دنیای اقتصاد روز گذشته از طریق تماس تلفنی با برخی فروشندگان آپارتمان و همچنین بنگاه‌های معاملات املاک، قیمت خرید آپارتمان با متراژهای متنوع در محله‌های مختلف شهر تهران را جویا شد.

حاصل این پرس‌و‌جو نشانگر آن است هنوز در برخی محله‌ها و مناطق تهران امکان خرید ارزان وجود دارد. به بیان ساده‌تر بهترین روش اقتصادی برای خرید ملک جست‌و‌جوی بیشتر و کندوکاو در بازار است. هرچقدر بیشتر به بنگاه‌های سطح شهر مراجعه کنید ارقام متفاوت‌تری ازقیمت فروش عایدتان می‌شود.

به عنوان نمونه در محله تهرانپارس، به‌رغم افزایش قیمت سال گذشته، یک فروشنده آپارتمان ۵۰متری به ازای هر متر مربع قیمت یک میلیون و ۹۰۰هزار تومانی را برای فروش پیشنهاد کرده است. در محله ستارخان به عنوان یک محله خوب و در دسترس در مرکز شهر آپارتمان ۹۱متری تازه ساخت هر متر مربع به قیمت یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده است.

نکته مهم در هنگام خرید ملک توجه به میانگین قیمت در هر منطقه است که این میانگین فقط و فقط از طریق پرس‌و‌جو از بنگاه‌های معاملات املاک و ساکنان آن محله حاصل می‌شود. در چنین مواردی باید به قیمت‌های کاذب برخی فروشندگان نیز دقت اساسی شود. این احتمال وجود دارد که برخی سوء‌استفاده‌کنندگان از این بازار سرخود ارزش ملکشان را تعیین کنند.

نکته مهم‌تری که توجه به آن در هنگام خرید بیشتر از سایر موارد لازم است اینکه ممکن است در هنگام جست‌و‌جو در بازار با اولین پیشنهاد تصور کنید چقدر ملک ارزان شده است یا برعکس اگر پیشنهاد خیلی بالا بود نتیجه بگیرید چقدر ملک گران شده است. اصلا اینطور نیست هرگز نباید قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان ملاک‌عمل شما قرار بگیرد. علت نیز روشن است. در بازار مسکن متاسفانه مرجعی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد و به همین خاطر همیشه باید به دنبال ارزان‌ترین باید بود و از خرید گران‌ترین خودداری کرد.