حذف مشاعات از پایه مالی تراکم عیدی قالیباف به تهرانی‌ها

گروه مسکن- حذف مساحت راه‌پله‌های مسکونی از پایه مالی تراکم تخفیف ویژه شهرداری به آن دسته از شهروندان تهرانی است که قصد دارند سال آینده ساختمان‌سازی کنند. این تخفیف ویژه اگرچه فقط برای سازندگان واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده، اما تاثیر آن چه به صورت روانی و چه به صورت واقعی دامن بازار مسکن شهر تهران را خواهد گرفت.

شاید دکتر قالیباف، شهردار تهران با این تصمیم تازه قصد دارد شایعه تاثیر عوارض بر گرانی مسکن را برای همیشه مردود اعلام کند، چرا که در سال ۸۷ نه تنها نرخ عوارض و تراکم نسبت به سال ۸۶ افزایش نیافته، بلکه بخشی از عوارض که مربوط به مشاعات ساختمان نظیر راه‌پله است نیز حذف شده است.

تعدیل عوارض ساخت‌وساز، عیدی شهرداری تهران به پایتخت‌نشینان است و شیرینی این عیدی کاهش هزینه ساخت و مهار گرانی مسکن خواهد بود.

مدیرکل تدوین ضوابط و صدور پروانه شهرداری تهران در این زمینه به ایسنا گفت: شهرداری تهران عوارض ساخت و ساز را افزایش نداده و این امر در تسریع روند ساخت‌و‌ساز بسیار موثر بوده است.

شیروان بیگی با بیان این که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران راه‌پله‌های واحدهای مسکونی از پایه مالی تراکم حذف می‌شوند، یادآور شد: این مصوبه ۱۰ روز قبل به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده و دیگر پولی بابت راه پله‌ها برخلاف سال‌های گذشته از مردم دریافت نخواهد شد و در حقیقت تخفیفی برای شهروندان محسوب می‌شود.

به گفته وی، اعضای شورای شهر تهران با تصویب لایحه اصلاحیه تراکم و کاربری و پارکینگ این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند.

مدیر کل تدوین ضوابط و صدور پروانه شهرداری تهران ادامه داد: حذف راه پله‌ها از پایه مالی تراکم از سال ۶۸ تا ۸۱ اجرا می‌شد، اما از آن سال به بعد لغو شده بود که اخیرا شورای شهر تهران آن را تصویب کرده و این تخفیف را برای مردم تهران قایل شده است.

وی با بیان این که میزان تخفیف ناشی از حذف راه پله‌ها از پایه مالی تراکم با توجه به متراژ زمین و زیربنای ساختمان‌ها متفاوت خواهد بود، عنوان کرد: به عنوان مثال اگر در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر ساختمان پنج طبقه با ۳۰۰ متر زیربنا در هر طبقه احداث شود، حدود بیش از ۳۰میلیون تومان از محل حذف راه‌پله‌ها از پایه مالی تراکم به مالکان و مردم تخفیف داده می‌شود.

مهندس شیروان بیگی تاکید کرد: این تخفیف برای زمین‌ها و واحدهای کوچک مسکونی بسیار موثرتر خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم که در سال آینده، انگیزه مردم به ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در این زمینه بیشتر از امسال خواهد شد.