باغ شهر در 30 استان کشور احداث می‌شود

گروه مسکن- میترا یافتیان: الگوی شهرسازی در کشور به خصوص در شهرهای بزرگ به‌زودی تغییر می‌کند.

الگوی جدید تحت عنوان طرح احداث «باغ شهر» در ۳۰ استان خواهد بود که اجرای آن به صورت گسترده در آینده نزدیک آغاز می‌شود. باغ شهر محدوده وسیعی است که رودخانه، دریاچه مصنوعی و فضای سبز به وفور در آن یافت می‌شود و ساختمان‌های بلندمرتبه در این محدوده وجود ندارد.

عملیات احداث باغ‌شهر هرچند براساس تبصره ۶ بودجه ۸۶ باید امسال انجام می‌شد، اما ظاهرا اجرای آن با یکسال تاخیر به سال آینده موکول شده است.

یک منبع آگاه در این باره به دنیای اقتصاد گفت: باغ‌شهر در واقع همان طرح ویژه دولت برای ساماندهی مسکن در شهرهای بزرگ است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد رییس‌جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی ۲۸ آذرماه با اشاره به تلاش دولت برای ساماندهی بازار مسکن به طرح بسیار گسترده برای مسکن شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون تغییر الگوی شهرسازی و مسکن در حال طراحی و اجرا است.

این منبع آگاه تاکید کرد: براساس ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی بند «د» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور، دولت بنا دارد مجموعه‌هایی را با کاربری‌ها و عملکردهای مناسب مانند باغ شهرها در اطراف ۳۰ استان کشور طراحی و به صورت اجاره طویل‌‌المدت به متقاضیان واجد شرایط واگذار کند.

قرار است این ماده از آیین‌نامه اجرایی بند «د» تبصره ۶ که تاکنون اجرایی نشده، در قالب برنامه ویژه‌ای از سوی دولت و بنا به وعده شخص رییس‌جمهور تا پایان امسال به مرحله اجرا برسد.

براساس ماده ۴ این آیین‌نامه، به منظور ساماندهی اراضی خارج از حریم شهرهای کشور و جلوگیری از سوء‌استفاده از این اراضی و بهر‌ه‌برداری بهینه از آنها، وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به مطالعه این مناطق و طراحی مجموعه‌هایی با کاربری‌ها و عملکردهای مناسب مانند باغ شهرها پس از تصویب ستاد هماهنگی تامین مسکن استان اقدام شود.

همچنین دولت موظف است پس از تعیین مناطق یاد شده نسبت به تملک واگذاری این زمین‌ها و واگذاری‌ آنها به صورت اجاره طویل‌المدت به متقاضیان واجد شرایط اقدام کند و منابع حاصل از اجرای این طرح‌ها در جهت کمک به اجرای برنامه‌های این آیین‌نامه از جمله کمک به معماری ایرانی- اسلامی، کنترل و نظارت تولید مسکن هزینه نماید.