جزئیات نحوه تخصیص وام 14میلیونی به تعاونی‌های مسکن مهر

بانک مسکن با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی از طریق تعاونی‌های تامین مسکن اقدام به پرداخت تسهیلات احداث مسکن در قالب حق بهره‌برداری از زمین اجاره ۹۹ ساله می‌کند. به گزارش ایسنا متقاضیان دریافت تسهیلات در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن یا گروه‌های حداقل سه خانواری که از سوی سازمان ملی زمین و مسکن استان معرفی می‌شوند و یا معرفی شدگانی که از سوی بنیاد مسکن به بانک معرفی می‌شوند، می‌توانند به بانک مراجعه کنند.

در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰هزار نفر و در صورت عدم امکان تشکیل تعاونی، متقاضیان واجد شرایط در گروه‌های حداقل سه خانواری از سوی سازمان ملی زمین و مسکن استان سازماندهی و مشمول طرح قرار می‌گیرند و در شهرهای زیر ۱۲هزار نفر جمعیت، اراضی مورد نظر به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار می‌شوند و بنیاد موظف است متقاضیان واجد شرایط در این شهرها را برای دریافت سقف فردی تسهیلات مسکن شهری، با هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن به بانک معرفی کند.

بانک مسکن در مورد شرایط طرح اعلام کرده است که زمین‌های موضوع این دستورالعمل در اجاره بلند مدت تا ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار می‌شوند تا نسبت به احداث واحد مسکونی اقدام کنند. متقاضیان تنها مالک اعیانی خواهند بود و هرگونه نقل و انتقال ملک همراه با عرصه خلاف قانون و باطل خواهد بود.

شرایط پرداخت تسهیلات نیز به این شرح اعلام شده است: پرداخت تسهیلات در قالب تفاهم‌نامه منعقده بین سازمان ملی زمین و مسکن و بانک، سقف تسهیلات پرداختی برای آماده سازی اراضی به ازای هر واحد ۱۵میلیون ریال، سقف تسهیلات پرداخت برای مشارکت مدنی به ازای هر واحد حداکثر تا ۸۰درصد هزینه ساخت به مبلغ ۱۴۰میلیون ریال، نرخ سود، تابع نرخ سود تسهیلات بدون سپرده و حداکثر مدت بازپرداخت ۱۵ ساله است و یارانه دوره مشارکت مدنی در زمان تسویه قرارداد دوره مذکور و یارانه دوره فروش اقساطی به صورت یکجا محاسبه و از بدهی متقاضی کسر می‌شود.

همچنین میانگین زیربنای مفید واحدهای موضوع دستورالعمل برای تخصیص یارانه حداکثر ۷۵ متر مربع تعیین شده و تسهیلات موضوع این دستورالعمل (بدون تعلق یارانه) به نسبت سطح زیر بنا شامل سایر کاربری‌های مورد نیاز در پروژه‌های انبوه (نظیر کاربری تجاری، آموزشی، فرهنگی و ...) نیز تعلق می‌گیرد.

از دیگر شرایط پرداخت این تسهیلات علاوه بر اینکه زمین واگذار شده از سوی نهاد ذی‌ربط، به عنوان وثیقه نزد بانک توثیق می‌شود، انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات احداث پروژه و پرداخت مراحل آن پس از پایان عملیات آماده سازی پروژه و پس از اجرای کامل فوندانسیون صورت خواهد گرفت.

قیمت پایه هر متر مربع زیر بنا به میزان دو میلیون ریال تعیین شده که این میزان برای واحدهایی که دارای کیفیت بالاتر یا با شیوه و فن‌آوری‌های نو ساخته می‌شوند تا سقف دو میلیون و ۴۰۰هزار ریال نیز قابل افزایش خواهد بود.

از جمله شرایط متقاضیان مشمول تسهیلات نیز موارد زیر مطرح شده است: متقاضیان لزوما فاقد مسکن یا زمین مسکونی ملکی بوده و قبلا از هیچ یک از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین یا واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند و حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت در شهرهای محل تقاضا باشند.

در تبصره این شرایط آمده است که برای مهاجران از شهرهای بزرگ این مدت به یک‌سال کاهش یافته و برای کارمندان دولت که به استناد حکم دستگاه مربوط منتقل می‌شوند، سابقه سکونت ملاک عمل نخواهد بود.

متاهل یا سرپرست خانوار بودن از شرط‌های دیگر است. همچنین اولویت نخست با کسانی است که در آمد ماهیانه آنان کمتر از دو برابر حداقل حقوق موضوع قانون کار یا استخدام کشوری (کمتر از ۴۰۰هزار تومان در سال ۱۳۸۶) باشد. تشخیص فاقد مسکن بودن با تعاونی یا نهاد مربوطه و استفاده نکردن از زمین و مسکن دولتی از طریق بانک اطلاعات زمین و مسکن استان و تسهیلات یارانه‌ای از طریق ستاد مرکزی سازمان ملی زمین و مسکن انجام می‌شود.

کارکنان فاقد مسکن و واجد شرایط هر یک از دستگاه‌های واگذارنده زمین در اولویت استفاده از اراضی مذکور قرار خواهند گرفت.

بدیهی است تایید شرایط متقاضیان به شرح فوق به عهده سازمان ملی زمین و مسکن استان است که ضرورت دارد کتبا مراتب را به انضمام سایر مدارک به بانک منعکس کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ این تسهیلات به شرح زیر است: مدارک مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی وفق ضوابط ذی‌ربط، معرفی‌نامه طرح از سوی ستاد تامین مسکن استان، تاییدیه‌ سازمان ملی زمین و مسکن مبنی بر واجد شرایط بودن متقاضیان وفق آیین‌نامه مذکور، مدارک و مستندات مربوط به پروژه، تصویر تفاهمنامه و اجاره نامه منعقده بین سازمان ملی زمین و مسکن استان با متقاضی که به تایید سازمان مذکور رسیده باشد و استعلام موارد مربوط به زمین‌های اجاره‌ای از سازمان ملی زمین و مسکن و اخذ موافقت‌های لازم.