نوسازی در بافت فرسوده جنوب تهران متوقف شد

گروه مسکن- کمبود سیمان ساخت و ساز طی چند هفته گذشته، عملیات اجرایی بزرگترین پروژه مشترک شهرداری و بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده جنوب تهران را مختل کرد. سیمان در شرایطی به ساختمان‌سازی‌ها نمی‌رسد که با ابلاغ مستقیم وزیر بازرگانی از ۴ ماه پیش سهمیه سیمان ساخت‌وساز از کل سیمان تولیدی کشور به سقف ۷۴ درصد افزایش یافته است. اینکه چرا در شرایطی که حجم ساختمان‌سازی در کشور نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته، اما سیمانی برای ساخت وجود ندارد باید علت را در سیستم توزیع سیمان جستجو کرد.

کلنگ نوسازی بخشی از بافت‌های فرسوده تهران اردیبهشت ماه ۸۵ توسط شهردار تهران در منطقه ۱۵ «محله اتابک» بر زمین خورد که

«نوسازان یک» یا همان طرح«خانه به جای خانه» نام گرفت.

به گزارش ایسنا، فاز نخست طرح نوسازان یک بر اساس قول مسوولان شهرداری تهران باید دهه فجر ۸۶ به بهره‌برداری می‌رسید، اما هنوز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده و روز شمار آن نیز غیرفعال شده است.

علیرضا عندلیب، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، ضمن تایید تاخیر در بهره‌برداری فاز نخست پروژه نوسازان یک، علت این امر را کمبود سیمان و سرمای زمستان عنوان کرد و گفت: براساس وعده‌های قبلی مقرر بود، فاز یک این پروژه شامل دو بلوک و یکصد واحد مسکونی از مجموع پنج بلوک، به بهره‌برداری برسد، اما به خاطر کمبود سیمان این وعده محقق نشد و ما نیز این تاخیر را قبول داریم.

وی یادآور شد: علاوه بر سیمان در برخی موارد، آهن نیز کمیاب می‌شود و در زمستان امسال نیز سرما منجر به تاخیر در احداث پروژه شد.

عندلیب درباره زمان بهره‌برداری از این پروژه گفت: با توجه به مشخص نبودن وضعیت مصالح و سیمان، نمی‌توانیم هیچ قولی درباره زمان بهره‌برداری بدهیم و علاوه بر پروژه نوسازان یک، همه پروژه‌های نوسازی شهرداری به خاطر کمبود سیمان دچار مشکل شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: تاخیر در بهره‌برداری پروژه‌های نوسازان مشکلاتی را در زمینه قراردادها با پیمانکاران ایجاد می‌کند؛ به طوری که این امر موجب تاخیر در زمان قراردادها و از بین رفتن رابطه‌های حقوقی می‌شود.

وی با تاکید بر این که باید مشکل کمبود سیمان هر چه سریع‌تر توسط مسوولان رفع شود، تصریح کرد: پروژه‌های نوسازان برای ۳۰۰ تا ۴۰۰خانوار ساکن بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود؛ بنابراین رفع مشکل کمبود سیمان بسیار ضروری است. عندلیب درباره وضعیت و تکلیف خانوارهایی که با تحویل خانه‌های خود هم اکنون مستاجرند و منتظر آماده شدن خانه‌های نوسازان یک هستند، توضیح داد: به این دسته از خانواده‌ها ودیعه مسکن داده‌ایم و متناسب با قیمت روز اجاره‌خانه آن‌ها پرداخت می‌شود و اجازه نمی‌دهیم که این خانوارها، مستاصل شوند. از سویی دیگر، زمان بهره‌برداری و آماده شدن خانه‌های آن‌ها را به لحاظ انجام کارهای اداری از همان ابتدا، سال ۸۷ اعلام کرده بودیم، اما زمان بهره‌برداری، دهه فجر ۸۶ بود که بنا به دلایل یاد شده به تاخیر افتاد و از این پس نیز تا زمان بهره‌برداری مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد شد.

وی بیان کرد: برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز به خاطر کمبود سیمان، تمایلی به نوسازی بافت‌های فرسوده جنوب پایتخت ندارند، بنابراین باید این مشکل را هر چه سریع‌تر رفع کرد.