قوانین جدید خانه‌سازی در انگلیس به نفع سالمندان

نیلوفر قدیری - دولت انگلیس قانونی را تصویب کرده که به موجب آن همه خانه‌سازان در این کشور مجبور هستند استانداردهایی را برای مراعات حال سالمندان در خانه‌های جدیدی که می‌سازند رعایت کنند. در صورت عدم رعایت این استانداردها، مجوز ساخت این خانه‌های صادر نمی‌شود. این استانداردها پیش از این در حد توصیه و نهایتا دستورالعمل بوده اما دولت با تصویب قانون مربوط به آن در پارلمان عزم خود را برای اجباری کردن آن به صورت جدی نشان داده است. در گذشته تا سال ۲۰۱۰ به خانه سازان انگلیسی فرصت داده شده بود که به صورت داوطلبانه این قوانین را رعایت کنند.

اما با تصویب قانون جدید، این استانداردها از سال میلادی آینده لازم الاجرا است. این بخشی از قوانینی است که به تازگی برای خانه سازان انگلیسی تصویب شده است. بخش دیگر این قوانین را استانداردهای مربوط به انرژی و محیط زیست تشکیل می‌دهد.

کشور انگلیس یکی از چند کشور دنیا است که جمعیت رو به سالمندی دارد. تصویب این قانون هم در راستای اقدامات دیگر دولت برای مقابله با این چالش سالمندی جمعیت در سال‌های آینده است.

تحقیقات نشان داده است که نزدیک به نیمی از تقاضا برای خرید خانه‌های جدید تا قبل از سال ۲۰۲۶ در انگلیس از سوی سالمندان مطرح می‌شود. براساس قانون رعایت حال سالمندان در ساخت و ساز، ساختمان‌ها باید طوری طراحی و ساخته شود که برای استفاده افراد معلول همراه با ویلچر مناسب باشد.

دولت انگلیس در سال‌های گذشته به بی‌توجهی به استانداردهای ساخت و ساز در این کشور متهم شده بود. به همین دلیل در یکی دو سال اخیر قوانین و دستورالعمل‌های جدیدی را در این زمینه تدوین کرده است.