دیوان عدالت اداری مصوبه وزارت مسکن و شهرسازی درخصوص استعلام دفاتر اسناد رسمی از کمیسیون تشخیص ماده ۱۲آیین نامه قانون زمین شهری را باطل اعلام کرد. ماده ۱۲آیین‌نامه قانون زمین شهری صراحت دارد که «تشخیص نوع زمین اعم از دایر، بایر یا موات به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.»

ابطال این مصوبه پس از آن جهت صورت گرفت که کانون سردفتران و دفتریاران به دلیل صدور این مصوبه توسط معاون وزیر مسکن و شهرسازی و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن به دیوان عدالت اداری شکایت برد.

این شکایت پس از آن تسلیم دیوان عدالت اداری شد که «وزارت مسکن و شهرسازی در دستورالعملی که هفتم دی ماه سال ۱۳۸۳صادر کرد، ماده شش آیین‌نامه اجرایی قانون زمین شهری مصوب سال ۱۳۷۱ درخصوص الزام دفاتر اسناد رسمی به استعلام از کمیسیون تشخیص موضوع ماده ۱۲این قانون را دارای اعتبار دانسته و دفاتر اسناد رسمی را مکلف به اخذ پاسخ استعلام کرد و در صورت عدم استعلام از ادارات زمین شهری، درخواست تعقیب انتظامی دفاتر اسناد رسمی را می‌کرد.»

دیوان عدالت اداری در رای صادرشده اعلام کرد: بر اساس ماده شش قانون زمین شهری مصوب سال ۱۳۶۶اعلام اراضی موات شهری به ادارات ثبت اسناد به منظور ثبت و صدور سند مالکیت به نام دولت از جمله وظایف و تکالیف خاص وزارت مسکن و شهرسازی است. در این رای آمده است: دفاتر اسناد رسمی به حکم قوانین و مقررات مربوط مکلف به مکاتبه با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و استعلام از آن سازمان نسبت به اراضی و املاک مورد معامله قبل از ثبت نقل و انتقال آنها هستند. دیوان عدالت اداری در رای خود نوشت: دستورالعمل معاون وزیر مسکن و شهرسازی و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن که وظیفه مقرر در ماده شش قانون زمین شهری را به دفاتر اسناد رسمی واگذار کرده و با وضع قاعده آمره آنها را قبل از ثبت معامله اراضی ملزم به استعلام نوع زمین از دبیرخانه کمیسیون‌های تشخیص موضوع ماده ۱۲ این قانون کرده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قانونی در وضع مقررات دولتی است.

این دیوان در رای خود اعلام کرد: این دستورالعمل به استناد اصل ۱۷۰ قانون اساسی و بند یک ماده ۱۹و ماده ۴۲ قانون دیوان عدالت اداری باطل می‌شود.