بلندترین چرخ و فلک دنیا در برلین ساخته می‌شود

نیلوفر قدیری

بلندترین چرخ و فلک دنیا به ارتفاع ۱۸۵متر در برلین آلمان ساخته می‌شود. به این ترتیب چرخ و فلک معروف شهر لندن به عنوان بلندترین و مشهورترین چرخ و فلک اروپا جایگاه خود را از دست خواهد داد. برلین شهری با بیش از ۳میلیون نفر جمعیت است اما اکثر آنها در ساختمان‌هایی زندگی می‌کنند که نزدیک به زمین است. در شهر برلین کمتر می‌توان ساختمان بلند دید و یافت. اکثر ساختمان‌های این شهر کمتر از ۶ طبقه هستند.

اما در پایان سال ۲۰۰۹ مردم این شهر فرصتی خواهند یافت تا شهر خود را از فراز آسمان ببینند.

در شهر برلین کار ساخت چرخ و فلک عظیمی آغاز شده که ۵۰متر بلند‌تر از چرخ و فلک معروف شهر لندن است. این سازه ۱۸۵متری در کنار باغ وحش معروف برلین در غرب این شهر واقع خواهد شد. مقامات این شهر و طراحان این چرخ و فلک عظیم هفته گذشته در مراسم مفصلی آغاز کار ساخت این چرخ و فلک عظیم را جشن گرفتند.

این طرح عظیم ۱۲۰میلیون یورو هزینه دارد و کل هزینه آن را سرمایه‌گذاران خصوصی تامین می‌کنند. در کار ساخت این چرخ و فلک بیش از ۱۰هزار نفر فعال هستند. مطبوعات آلمان از این طرح استقبال کرده و آن را به نوعی نماد اتحاد و همکاری سرمایه‌گذاران شرق و غرب آلمان نامیده اند.

در سازه این چرخ و فلک یک کابل فلزی ۶هزار متری برای نگه داشتن چرخ و فلک به کار رفته می‌شود. ۳۶ کابین فلزی با دستگاه تهویه گرد محور این چرخ و فلک قرار دارند. هر یک از این کابین‌ها تا ۴۰ مسافر ظرفیت دارند. این کابین‌ها با سرعت ۲۵ سانتیمتر در ثانیه گرد محور می چرخند. هر دور چرخش این چرخ و فلک ۳۵ دقیقه طول خواهد کشید.

چرخ و فلک برلین دومین سازه بلند در این شهر ساختمان‌های کوتاه است. تنها سازه‌ای که بلندتر از سازه چرخ و فلک است، برج تلویزیون ۳۵۸ متری شهر برلین است. یک شرکت سنگاپوری مدیریت این پروژه را به عهده دارد. این شرکت سنگاپوری در شهرهای چین و دبی و اورلاندو هم چرخ و فلک‌های عظیم ساخته است.

مقامات شهر برلین می‌گویند که این چرخ و فلک بعد از شروع به کار در سال ۲میلیون بازدیدکننده جذب می‌کند و ۱۰۰ شغل ایجاد می‌کند.