وام ۱۴میلیونی مستقیم به تعاونی‌های مسکن پرداخت نمی‌شود

گروه مسکن- میترا یافتیان: وزیر تعاون از ثبت‌نام ۳میلیون و ۲۰۰هزار نفر متقاضی دریافت زمین اجاره‌ای در سایت وزارت تعاون خبر داد و گفت: تاکنون اطلاعات یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر از ثبت‌نام‌شدگان پالایش و ۷۰۰نفر از آنها نیز برای دریافت زمین اجاره‌ای به وزارت مسکن معرفی شده‌اند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، محمد عباسی، وزیر تعاون، دیروز طی یک نشست خبری گفت: هم‌اکنون ۲۵۰هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط در تعاونی‌های مسکن در حال اخذ وام آماده‌سازی از وزارت مسکن هستند.

ماموریت وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع

وی به مصوبات اخیر کارگروه مسکن اشاره کرد و گفت: براساس تصمیمات اخذ شده در این کارگروه قرار است وزارت بازرگانی تامین مصالح موردنیاز برای ساخت واحدهای مسکونی در کشور را به ویژه در بخش آهن و سیمان به طور جدی پیگیری کند. وزارت صنایع نیز مکلف شده تا از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و نیز با همکاری بخش‌خصوصی نسبت به وارد کردن تکنولوژی نوین ساخت برای تعاونی‌های مسکن اقدام کند. کارگروه مسکن با عضویت ۷ وزیر و زیرنظر مستقیم رییس جمهور هفته‌ای یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.

تردید نکنید

وی گفت: بعضا در برخی رسانه‌ها مسائلی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه نسبت به واگذاری ۵/۱میلیون زمین با اجاره ۹۹ساله تردید وجود دارد، در صورتی که چون این طرح از طریق مردم انجام می‌شود پس اجرای آن قطعیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه نوع واگذاری این تسهیلات از سوی دولت به مردم باید تسریع پیدا کند، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که نیاز در بخش مسکن باید از جانب مردم اعلام شود، بدین ترتیب براساس نیاز اعلام شده از سوی مردم امسال ۵/۱میلیون زمین با اجاره ۹۹ساله در قالب تعاونی مسکن به متقاضیان واجد شرایط ارائه می‌شود و به همین میزان در برنامه سال آینده دولت نیز پیش‌بینی شده هرچند که در لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که اخیرا در مجلس مصوب شده، این عدد ذکر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده معرفی ۵/۱میلیون متقاضی واجد شرایط به وزارت مسکن از سوی وزارت تعاون انجام می‌شود،‌ یادآور شد: همچنین هیچ‌گونه نگرانی از بابت واگذاری ۵/۱میلیون زمین اجاره‌ای در سال‌جاری نباید وجود داشته باشد.

وی درباره محدود بودن تسهیلات ارائه شده در این طرح به متقاضیان نیز گفت: در حال حاضر قرار است یک‌میلیون تومان وام دولتی برای آماده‌سازی و ۱۴میلیون تومان نیز برای ساخت به افراد واجد شرایط ارائه شود و با توجه به اینکه امسال ۱۰هزار میلیارد تومان وام ساخت مسکن برای تعاونی‌ها تصویب شده، این اعتبار در اختیار بانک بوده و از این بابت هیچ محدودیتی وجود ندارد. اما اینکه چه زمانی این واحدها ساخته و به متقاضیان تحویل داده می‌شود بستگی به عملکرد هر یک از تعاونی‌ها دارد.

تسهیلات به شرکت‌های ساختمانی پرداخت می‌شود

وی گفت: از سوی دیگر برای جلوگیری از تکرار تجربیات قبلی، این تسهیلات مستقیما به افراد داده نمی‌شود، بلکه تسهیلات به شرکت‌های تخصصی مورد تائید وزارت مسکن ارائه می‌شود تا وزارت تعاون نیز بتواند از ابتدای واگذاری تسهیلات برای اجرای صحیح این طرح نظارت داشته باشد. وی با بیان اینکه در این طرح از هر یک میلیون متقاضی ثبت‌نام شده در سایت وزارت تعاون، حدود ۳۶۰هزار نفر واجدشرایط نبوده‌اند، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده تعداد متقاضیان واجدشرایط در هر سال از ۲میلیون نفر تجاوز نمی‌کند بنابراین اگر هر سال ۵/۱میلیون زمین اجاره‌ای هم واگذار شود مشکلی برای سال‌های آتی پیش نمی‌آید. وی در رابطه با تعداد فعلی تعاونی‌های مسکن فعال در کشور گفت: در حال حاضر ۷هزار و ۱۲۳تعاونی مسکن مهر در کشور فعال هستند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد: با فعال شدن کارخانه‌های سیمانی که در حال حاضر مراحل تکمیل آن طی می‌شود، تا پایان سال با مشکل کمبود سیمان مواجه نخواهیم بود و تعداد تولید این محصول در کشور بیش از نیاز می‌شود.

در بخش فولاد نیز مطابق ارزیابی‌های انجام شده این محصول به ویژه در بخش میلگرد به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان به دلیل کمبود برخی مصالح عرضه مسکن را در کشور افزایش نداد؛ زیرا نمی‌توان هیچ تقاضای حداکثری را بدون تاثیر شاهد بود.