ساخت 5/1میلیون مسکن 37 هزار و 500 میلیارد تومان پول می‌خواهد

گروه مسکن - لیلا درخشان: برای ساخت یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی به اعتبار هنگفتی نیاز است که این اعتبار خیلی بیشتر از ۱۰هزار میلیارد تومانی است که دولت امسال برای ساخت این تعداد مسکن در نظر گرفته است.

دکتر بیت‌ا... ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام این خبر گفت: اگر بنا باشد مطابق استاندارد هر واحدی به اندازه ۷۵ متر مربع ساخته شود و ۲۵ متر نیز برای مشاعات در نظر گرفته شود در نتیجه برای ساخت هر واحد مسکونی به ۱۰۰ متر مربع فضا نیاز است. وی افزود: حال اگر ۱۰۰ متر را در ۵/۱میلیون واحد ضرب کنیم، می‌بینیم برای ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی به ۱۵۰میلیون متر مربع فضا نیاز داریم. ستاریان خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم حداقل قیمت ساخت برای هر واحد مسکونی را متری ۲۵۰هزار تومان در نظر بگیریم، می‌بینیم که برای تولید ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال به ۳۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.

وی افزود: البته باید در نظر داشت که این رقم در حالی محاسبه شده که اولا فضایی که برای مشاعات در نظر گرفته‌ایم، حداقل فضا بوده است و از سویی هزینه آماده سازی زمین را در نظر نگرفته‌ایم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ایجاد فضاهای خدماتی مثل رفاهی، تفریحی و بهداشتی، راه و جاده‌ها و شبکه معابر نیز جزو هزینه‌های آماده سازی هستند که در این بخش هم تقریبا به رقمی معادل ۳۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم. ستاریان خاطر نشان کرد: البته این هزینه‌ها فقط مربوط به بخش تولید مسکن است و یک سری هزینه‌های دیگر در زیرساخت‌ها و تغییر تکنولوژی‌ها لازم است؛ مثلا احداث کارخانه تولید مصالح جدید یک سرمایه‌گذاری دیگری می‌خواهد که باید پرسید این اعتبار از کجا قرار است تامین شود.