منظومه شمسی روی خلیج‌فارس ساخته می‌شود

نیلوفر قدیری

عرب‌ها بخش زیادی از درآمد نفتی‌شان را در پروژه‌های ساختمانی هزینه می‌کنند .

شرکت توسعه ساختمانی نخل که اجرا کننده پروژه عظیم ساخت مجمع‌الجزایر مصنوعی به شکل نخل در ساحل دبی بود، در آغاز سال میلادی جدید طرح ساختمانی جدیدی را اعلام کرده که این هم مانند طرح قبلی توجه همه جهان را به خود جلب کرده‌است. این شرکت اعلام کرده که طرح ساخت مجموعه‌ای را در ساحل دبی آغاز می‌کند که به شکل کره زمین است. پروژه ساختمانی قبلی مجمع‌الجزایری به شکل نخل بود که هر جزیره به شکل تصویر یکی از کشورهای دنیا در نقشه جهان ساخته شده بود. این مجمع‌الجزایر هنوز کامل نشده اما پیش فروش آن از همان مراحل اولیه آغاز شد و اکنون بسیاری از ستارگان هنری و ورزشی دنیا مانند دیوید بکام و برد پیت در این مجمع‌الجزایر ملک خریداری کرده‌اند.

پروژه جدید شرکت نخل، مجموعه‌ای ساختمانی است به شکل منظومه‌شمسی. این مجموعه یک کره دارد، یک خورشید و یک ماه. همان طور که در تصویر می‌بینید جزایر مصنوعی به شکل خورشید، ماه، کره زمین و منظومه شمسی در کنار نخل ساخته می‌شود. آنچه در تصویر می‌بینید نقشه و طرح اولیه این پروژه عظیم است. شرکت نخل اعلام کرده که کامل شدن این طرح ۱۵ الی ۲۰ سال به طور می‌انجامد. نام این پروژه کیهان است. هنوز هیچ معمار یا شرکت ساختمانی و مشاور عمرانی برای انجام این پروژه انتخاب نشده اما قرار است در ۶ ماه آینده با انتخاب سازندگان و شرکت‌های ساختمانی، کار ساخت این پروژه آغاز شود. میزان بودجه درنظر گرفته شده برای این پروژه هم هنوز مشخص نشده است.

پول نفت خرج ساختمان‌سازی

در حالی که غرب از کشورهای خاورمیانه و چین وام می‌گیرد تا بخش مالی خود را احیا کند، این کشورها پول‌های مازاد نفتی خود را به پروژه‌های ساختمانی عظیمی اختصاص می‌دهند و حتی شهرهایی می‌سازند که در گذشته وجود نداشته است. تنها دبی نیست که پول هنگفتی را صرف پروژه‌های ساختمانی عظیم و پرهزینه می‌کند. عربستان سعودی به تازگی ۵۰۰میلیارد دلار از پول نفت را صرف ساخت شهرهای جدید، بنادر و زیرساخت‌های صنعتی کرده است. یکی از این پروژه‌های ساختمانی در دریای سرخ است که بیش از ۳۸هزار کارگر چینی، هندی و ترک در آن مشغول کار هستند. این کارگران یک پالایشگاه و نیروگاه پتروشیمی به ارزش ۱۰میلیارد دلار می‌سازند. میزان فلزی که در این پروژه ساختمانی به کار می‌رود ۱۰ برابر وزن برج ایفل است.

سعودی‌ها و شاهزاده‌های عرب دبی می‌دانند که نفت روزی به پایان می‌رسد و دیگر نمی‌تواند نیروی محرک چرخه عظیم اقتصاد این کشورها باشد. در حال حاضر نفت برای این کشورها به سرمایه‌ای هنگفت شبیه است. آنها این سرمایه را برای ساخت زیرساخت‌های صنعتی و شهرهایی هزینه می‌کنند که بتواند پشتیبانی برای تجارت، توریسم، بازرگانی و موسسه‌های مالی آنها باشد. وقتی نفت به پایان برسد، این شهرها باقی می‌ماند.