با توجه به مشکلات موجود در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران، دولت باید به‌عنوان یکی از نهادهای مسوول در این بخش درگیر شود، در حالی‌که در عمل این گونه نیست. علیرضا عندلیب، رییس سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با جامع نیوز افزود: روند نوسازی در بافت فرسوده تهران زمانی شتاب می‌گیرد که هر نهاد بر سر جای خود قرار گرفته و نقش‌آفرینی کند.

وی گفت: در حال حاضر در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده سازمان نوسازی شهر تهران به‌عنوان متولی اجرای طرح‌های نوسازی، شهرداری‌های مناطق، ستاد شهرداری، شورای شهر تهران و شهردار هر یک موضع مشخصی دارند اما این فقط بخشی از کار است.

وی تصریح کرد: معیارهای مورد نیاز برای تسریع در روند نوسازی تعیین ظرفیت‌های انجام کار، تعریف ساختار و تشکیلات در شهرداری و سازمان نوسازی، تعیین حدود اختیارات و پشتیبانی‌های حقوقی-مالی و اجرایی و نیز به روز بودن قوانین و مقررات است.

وی ادامه داد: بدین لحاظ باید ساختاری پیش‌بینی شود که تمام نهادهای مسوول درگیر این موضوع شوند و یکی از نهادهایی که باید در برنامه‌های نوسازی درگیر شود، دولت است.

وی گفت: متاسفانه امروز دولت به طور کامل در بحث نوسازی حضور ندارد هر چند که برخی از بخش‌ها نیز دلشان می‌خواهد که در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی اقدامات دولت برای روال‌ جاری و نه چندان جدی جواب می‌دهد در حالی‌که دولت باید

به‌عنوان پشتوانه اصلی در این زمینه در کنار شهرداری فعال شود.

وی اظهار کرد: اگرچه براساس قانون، دولت در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده، باید سیاست‌گذار باشد و نه مجری اما همواره ساختار دولت‌ها خلاف این بوده و روالی که برای فعالیت دولت ایجاد شده اجرایی است و نه صرفا سیاست‌گذار.

وی از دولت خواست در برنامه سال آتی خود با اتخاذ تدابیر منطقی و علمی برای تحقق هر چه بیشتر اهداف نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور اقدام کند.