گروه مسکن- به موجب تفاهمنامه‌‌ای که روز گذشته بین وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه امضا شد، از این پس زمین‌های اوقافی هم به صورت اجاره ۹۹ ساله، برای ساخت به تعاونی‌های مسکن واگذار شود. در راستای اجرای سیاست‌های تامین مسکن به ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر و محروم و همچنین احیا و نوسازی اماکن وقفی در بافت‌ قدیم شهرها و بهره‌برداری از امکانات و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت مسکن و شهرسازی، وزیر مسکن و شهرسازی و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه تفاهمنامه‌ای ۱۴ماده‌ای را با یکدیگر امضا کردند.

به موجب این تفاهمنامه که برنامه احداث و عرضه مسکن اجاره‌ای است، سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام آمادگی کرد، آن دسته از اراضی وقفی بلامعارض منطبق با نیت واقفین را در قبال محاسبه و اخذ پذیره‌ زمین و اجاره بهای سالانه برای موقوفه جهت احداث مسکن اجاره‌ای در اجاره سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، نهادها یا موسسات عمومی و تعاونی‌های موجر قرار داده و این اشخاص موظف هستند حداقل به مدت پنج‌سال واحدها را به صورت اجاره‌ای مورد بهره‌برداری قرار دهند. بعد از مدت مذکور، اعیانی این واحدها به مالکیت نهادهای موضوع این ماده درخواهد آمد.

با توجه به ماده ۲ این تفاهمنامه که برنامه واگذاری حق بهره‌برداری از زمین (اجاره بلندمدت زمین) است سازمان اوقاف اعلام آمادگی کرد، حق بهره‌برداری از اراضی وقفی بلامعارض و منطبق با نیت واقفین را در قبال دریافت حقوق موقوفه به اجاره متقاضیان واجد شرایط موضوع ماده ۳ این تفاهمنامه سازمان دهی شده در قالب تعاونی‌های مسکن قرار دهد و اعضای مذکور پس از احداث مسکن توسط تعاونی‌های مربوط مالک اعیانی خواهند بود.

ضمنا تعاونی‌ها می‌توانند معادل حقوق موقوفه را که برابر نظر کارشناس ارزیابی و تعیین می‌شود، از اعیانی‌های احداثی تعیین و به موقوفه واگذار نمایند.

همچنین به موجب ماده ۳ اعضای تعاونی‌های موضوع، این تفاهمنامه باید واجد شرایط ذیل باشند:

فاقد مسکن یا زمین مسکونی ملکی باشد، قبلا از هیچ یک از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن استفاده نکرده باشند، متاهل یا زن سرپرست خانوار باشند، حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا باشند.

همچنین در ماده ۴ این تفاهمنامه قید گردیده است، سقف تسهیلات پرداختی به ازای هر واحد موضوع این تفاهمنامه برای آماده سازی زمین ده میلیون ریال و برای دوره ساخت ۱۴۰میلیون ریال می‌باشد که مجموع این تسهیلات قابل تقسیط به بهره‌برداران نهایی و به صورت پلکانی خواهد بود. میانگین سطح زیربنای واحدها در هر پروژه نباید از ۷۵ متر مربع تجاوز نماید.