تراکم فروشی در پایتخت تعطیل می‌شود

گروه مسکن- میترا یافتیان: با ابلاغ طرح جامع تهران، تراکم فروشی در تهران متوقف می‌شود. به گزارش دنیای‌اقتصاد، سخنگوی شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز شورا با بیان اینکه شاکله اصلی بودجه سال آتی شهرداری تهران همانند گذشته بوده و بخش عمده آن مربوط به درآمدهای حاصل از محل عوارض صدور پروانه و تراکم است، اظهار کرد: با توجه به وسعت و جمعیت زیاد شهر، تهران همیشه نیاز به بازسازی دارد؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که ساخت‌وسازها در تهران هیچ‌ درآمدی برای شهرداری نداشته باشد. اما این موضوع هم همواره محل ایراد شهرسازان بوده است که شهرداری نباید خود را با تراکم‌فروشی اداره کند. در همین ارتباط هم در تصویب طرح جامع و طرح‌های تفصیلی مناطق به این امر اشاره داشتیم که پس از ابلاغ طرح‌های جامع دیگر بحث تراکم‌فروشی در تهران نخواهیم داشت و اساسا تراکم فروشی تعطیل می‌شود. البته در تمامی مناطق میزان ساخت‌وساز مشخص می‌شود و طی آن تراکم ساخت‌وساز مجاز در مناطق اعلام می‌شود.

به طور معمول میزان تراکم در اغلب مناطق، ۴ و ۵ طبقه خواهد بود؛ اما در معدود مناطقی هم تا سطح ۶۰۰درصد مجوز ساخت‌وساز صادر می‌شود.

ایمن‌سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در شورای شهر

با توجه به بالا بودن میزان خطرپذیری اغلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موجود در شهر تهران و نیز بحرانی شدن این مراکز درمواقع بروز حوادثی چون زلزله، شورای اسلامی شهر تهران در قالب طرحی یک فوریتی «ایمن‌سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در شهر تهران» را بررسی می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، یک فوریت طرح، ایمن‌سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر تهران در هفتادودومین جلسه علنی شورا بررسی و به تصویب رسید.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران، در رابطه با این طرح به خبرنگاران گفت: این مراکز از مجموعه‌هایی هستند که اگر حادثه‌ای نظیر زلزله در تهران اتفاق بیافتد، این ساختمان‌ها باید خدمات خود را بدون انقطاع در زمان بحران ارائه دهند.

لذا این طرح بر این موضوع دلالت دارد که شهرداری در زمان صدور پروانه، اعمال استانداردها و ضوابط مربوطه را در طراحی آنها مورد توجه ویژه قرار دهد.

وی صراحتا اعلام کرد: در تهران ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی و تجاری هم هستند که به مراکز درمانی و بیمارستانی تبدیل شده‌اند؛ لذا اگر بررسی‌های لازم در این زمینه از سوی شهرداری صورت نگیرد، معلوم نیست این مراکز در زمان وقوع حادثه، بحران‌ساز خواهند شد یا خیر.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در مواردی نیز شاهد هستیم که بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی تهران از ایمن‌سازی لازم برخوردار نیستند و مشکل دارند؛ بنابراین کاملا بدیهی است که اگر حادثه‌ای در تهران داشته باشیم، خود این مراکز نیاز به کمک دارند.

براساس این گزارش، در بررسی‌های روز گذشته شورای شهر، مقرر شد این طرح در کمیسیون توسعه و عمران شورا به عنوان کمیسیون اصلی و تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد و نتایج این بررسی در جلسه آتی شورای شهر مطرح شود.