گروه مسکن- وزیر مسکن و شهرسازی گفت: نحوه فروش اوراق بهادار در بازار رهن ثانویه مسکن با توافق میان بانک مسکن و ملی با شرکت‌های واسطه‌ای به زودی نهایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، محمد سعیدی‌کیا در حاشیه مراسم امضای سند تفاهم‌نامه بین ایران و سوریه در جمع خبرنگاران درباره ایجاد بازار رهن ثانویه مسکن گفت: براساس تصمیم دولت، مقرر شده بانک مسکن مبلغ ۱۰‌هزار میلیارد ریال از دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق بهادار کرده و در بورس منتشر کند، ضمن اینکه بانک ملی نیز ۵‌هزار میلیارد ریال از دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق بهادار خواهد کرد. وزیر مسکن و شهرسازی افزود: بازار رهن ثانویه مسکن بازاری است که در آن دارایی‌های بانک‌ها (مطالبات و تسهیلات اعطایی آنها) تبدیل به اوراق بهادار شده و در بازار بورس خرید و فروش می‌شود.

وی عنوان کرد: بازار ثانویه مسکن مکانیزمی‌مالی است که به شرکت‌های مورد اعتماد بانک‌ها اجازه فروش اوراق مشارکت را می‌دهد که در حال حاضر نحوه فروش این اوراق باید مورد توافق بانک مسکن و ملی با این شرکت‌های واسطه قرار گیرد.

سعیدی‌کیا با اشاره به سیاست دولت نهم مبنی بر افزایش ساخت واحدهای مسکونی در کشور، اظهار داشت: اجازه فروش اوراق بهادار از سوی دولت به منظور ایجاد تسهیلات جدید برای ساخت مسکن است.