با یک‌میلیون دلار چه خانه‌ای و در کجا می‌توان خرید؟

نیلوفر قدیری

سال گذشته میلادی، قیمت مسکن در بسیاری از نقاط جهان کاهش یافت. اما در این بازار نزولی، بازارهای شرق اروپا و اسکاندیناوی با رشد دورقمی قیمت مسکن، نوعی شگفتی آفریدند و اکنون هم در این بازار سیر صعودی را تجربه می‌کنند. به این ترتیب اکنون در اکثر نقاط جهان با یک‌میلیون دلار نمی‌توان همان خانه‌ای را خرید که تا چند سال پیش‌ می‌شد. به عبارت دیگر قدرت خرید مسکن در اکثر نقاط جهان کاهش یافته است. در لندن با یک‌میلیون دلار می‌توان یک واحد آپارتمانی یک اتاق خوابه با تنها یک سرویس بهداشتی خریداری کرد.

در هنگ کنگ با این مقدار پول می‌توان یک خانه ۲۹۰‌متر مربعی سه اتاق خوابه و البته آپارتمانی، در یک منطقه مسکونی نسبتا خوب خرید. در نیویورک اما خریدارانی که یک‌میلیون دلار پول داشته باشند و با این مقدار قصد خرید خانه کنند، اختیار و گزینه‌های چندان زیادی نخواهند یافت. با این مقدار پول می‌توان خانه‌ای ۲۰۰‌مترمربعی در یک آپارتمان در نزدیکی مقر سازمان ملل خرید. این خانه ویژگی‌هایی مانند یک بالکن ۱۵‌متری و سقفی به ارتفاع ۵/۳‌متر دارد.

نشریه فوربس اخیرا در گزارشی به بررسی آماری و تحقیق میدانی این موضوع پرداخته که با بودجه یک‌میلیون دلاری چه خانه‌هایی را می‌توان در نقاط مختلف دنیا خریداری کرد. آنچه در بالا خواندید و آنچه در ادامه این مطلب می‌خوانید نتیجه تحقیق نشریه معتبر فوربس است. این تحقیق همه نقاط جهان به غیر از قطب شمال و جنوب را شامل شده است. در بازارهای نوظهوری مانند آفریقای جنوبی یا مصر، با یک‌میلیون دلار تنها می‌توان عمارت کوچکی خریداری کرد. در شهرهای بزرگ و مهم جهان مانند پاریس، سیدنی و دوبلین دارندگان این مقدار پول تنها می‌توانند واحدی آپارتمانی خریداری کنند. در این شهرها، تسهیل در رفت و آمد، وجود امکانات شهری و همچنین شهرت جهانی، به این معنی است که تا وقتی ثروت در جهان وجود دارد، قیمت خانه‌ها هم بالا است. یکی از مشاوران مسکن در لندن می‌گوید: رشد ثروت در جهان در سال‌های اخیر روندی اثبات شده و انکارناپذیر است.

در ۵‌سال آینده این روند رشد ثروت افزایش خواهد یافت و تمرکز ثروت در دست عده‌ای خاص بیشتر خواهد شد.

املاک آمریکا در اختیار خارجی‌ها

املاک آمریکا اگر بر اساس پول‌هایی مانند پوند، استرلینگ و یورو ارزش‌گذاری شود، ارزان به نظر می‌رسد. نمونه‌ای از آن خانه‌های بسیار لوکس در منطقه پلازای نیویورک است که بالای ۱۰‌میلیون دلار قیمت دارد؛ اما به سرعت توسط اروپایی‌ها خریداری می‌شود. تحقیقات یکی از موسسات معتبر معاملات ملکی نیویورک نشان می‌دهد که نیمی از خانه‌های منطقه منهتن نیویورک در یک سال گذشته توسط خارجی‌ها خریداری شده است. این همان روندی است که مدت‌ها پیش کارشناسان بازار مسکن در آمریکا پیش‌بینی کرده‌بودند و این همان حضور خارجی‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در آمریکا است. رونق سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه املاک در آمریکا مدیون کاهش ارزش برابری دلار در مقابل یورو است. اروپایی‌ها اکنون می‌توانند با قدرت مالی بیشتر از آمریکایی‌ها در بازار مسکن این کشور جولان دهند. قیمت مسکن در بازارهایی مانند انگلیس سال میلادی گذشته ۱۰‌درصد افزایش یافت. اما این میزان افزایش قیمت دربرابر افزایش قیمت بازارهای شرق اروپا و اسکاندیناوی ناچیز است.

این افزایش قیمت تنها به بازارهای نوظهوری مانند لهستان و بلغارستان محدود نمی‌شود و بازارهای سنتی مانند کانادا، سوئد و اسپانیا هم شامل افزایش قیمت مسکن شده و از این نظر از انگلیس پیشی گرفته‌اند. اما خریدارانی با بودجه یک‌میلیون دلار در کانادا خانه‌ای بهتر از آنچه در انگلیس می‌توانند بخرند، در اختیار دارند. در مونترال با یک‌میلیون دلار می‌توان یک خانه سه اتاق خوابه با سه سرویس بهداشتی، با طراحی هنری و نمای باغ و سه شومینه خرید.