گروه مسکن- فرید قدیری: جدیدترین گزارش بانک مرکزی از نحوه فعالیت‌های ساختمانی در کشور نشان می‌دهد ساخت‌وساز به لحاظ سطح کل زیربنای طبقات در 8ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در تهران 2/81درصد رشد کرده است.
در کل مناطق شهری نیز در همین مدت ساختمان‌سازی با ۳/۵۹درصد رشد روبه‌رو بوده است.

براساس این گزارش در 8ماه اول سال‌جاری 166هزار و 26فقره پروانه ساختمانی در تهران صادر شده که با این تعداد، 103هزار و 608 واحد مسکونی در شهر تهران در حال ساخت است. سطح کل زیربنای طبقات در این تعداد واحد مسکونی 14میلیون و 936هزار مترمربع پیش‌بینی شده است.
در کل مناطق شهری کشور نیز در همین مدت ۱۳۰هزار و ۸۵۶فقره پروانه ساختمانی (با ۱/۳۵درصد رشد در تعداد پروانه نسبت به مدت مشابه سال) صادر شده که با این پروانه‌ها ۴۳۵هزار و ۸۲۶واحد مسکونی در شهرها در حال ساخت است.
سطح کل زیربنای طبقات در این واحدهای مسکونی نیز 26میلیون و 227هزار مترمربع است.
به گزارش دنیای‌اقتصاد در تهران ساخت و ساز به لحاظ تعداد واحد مسکونی در ۸ماه اول امسال رشد ۹/۸۲درصدی داشته است. در کل مناطق شهری نیز این شاخص ۱/۶۰درصد رشد کرده است.
متراژ خانه‌هایی که در سال‌جاری ساخت آنها آغاز شده در مقایسه با سال قبل کاهش داشته است. این کوچک‌سازی در کل مناطق شهری نیز امسال اتفاق افتاده است. به طوری که متوسط زیربنای واحدهای مسکونی که در 8ماه امسال در کل مناطق شهری در حال ساخت است، 152مترمربع پیش‌بینی شده که کاهش 5/0درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می‌دهد. در تهران نیز متوسط زیربنای هر واحد مسکونی در این مدت 2/144مترمربع در نظر گرفته شده است که این رقم نیز 1/0درصد کاهش داشته است.