تسهیلات ویژه بانکی برای ساختمان‌هایی که به روش صنعتی ساخته می‌شود

گروه مسکن- به کلیه ساخت‌و‌سازهای منطبق با روش‌های نوین صنعتی و مورد تایید وزارت مسکن، تسهیلات ویژه بانکی تعلق می‌گیرد. عکس: منصور نمایشی

این تسهیلات که در تبصره ۶بودجه امسال نیز دیده شده صرفا با هدف حذف روش‌های متداول و سنتی ساختمان‌سازی و رونق دادن به استفاده از تولید صنعتی ساختمان در نظر گرفته شده است.

وزارت مسکن معتقد است به‌کارگیری روش‌های صنعتی در ساختمان‌سازی باعث افزایش سطح کیفی ساختمان‌ها، افزایش ایمنی، کاهش وزن سازه، صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش زمان ساخت و همچنین بهینه‌شدن فرآیند سرمایه‌گذاری در ساخت واحدهای مسکونی خواهد شد.

گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از ابلاغیه اخیر وزارت مسکن و شهرسازی در مورد دستورالعمل ضوابط مورد قبول در تولید صنعتی مسکن و ساختمان حاکی است: استفاده از دیوار برشی در ساختمان‌های با اسکلت بتنی یا فولادی، استفاده از اسکلت‌های فولادی پیش‌ساخته (سازه‌های فولادی در کارخانه ساخته شده و در کارگاه با استفاده از اتصالات پیچ‌و‌مهره‌ای نصب می‌شود)، استفاده از سقف‌های مرکب و سقف‌های بتنی پیش‌ساخته، استفاده از سقف پیش تنیده بتنی، استفاده از پلی‌استایرن دارای نشان استاندارد یا گواهینامه فنی (از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن) در سقف‌های تیرچه بلوک به جای بلوک سفالی یا بتنی با پوشش سقف کاذب به منظور رعایت ضوابط مقاومت در برابر حریق، استفاده از صفحات ساندویچی Dا۳ غیر باربر در سفت‌کاری، استفاده از جداکننده‌های سبک مانند دیوارهای گچی و استفاده از روش اجرای خشک سنگ درنما از جمله روش‌های مورد تایید وزارت مسکن برای اصلاح ساخت‌و‌سازهای متداول است.

ساختمان‌هایی که با این روش‌ها احداث شود علاوه‌بر تسهیلات بانکی موضوع آیین‌نامه اجرایی بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه امسال تا ۵۰درصد یارانه نرخ سود نیز به آنها اختصاص خواهد یافت.

همچنین سایر روش‌هایی که می‌تواند منجر‌به اصلاح روش‌های متداول ساختمان‌سازی شود شامل استفاده از در و پنجره مدولار براساس پیوست مقررات ملی ساختمان، اجرای لوله‌کشی‌ها در مسیرهایی که امکان تغمیر یا تعویض لوله‌ها به آسانی و بدون تخریب وجود داشته باشد، است.

وزارت مسکن روش‌هایی که می‌تواند منجر‌به صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود را نیز به شرح زیر معرفی کرده است:

عایق‌کاری حرارتی پیوسته خارجی، سقف پیلوتی، سقف نهایی و لوله‌های آب گرم، استفاده از پنجره‌های عایق (نرمال بریک) و شیشه‌های دوجداره، استفاده از انرژی خورشیدی در گرمایش آب مصرفی و آب سیستم گرمایش و استفاده از سیستم‌های هوشمند موتورخانه.

براساس این گزارش استفاده از این روش‌ها نیز مشمول تسهیلات ویژه بانکی خواهد شد.

کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان مسکن و شهرسازی استان (به عنوان رییس)، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، انجمن انبوه‌سازان و انجمن صنفی فناوران و تولیدکنندگان صنعتی تشکیل و پروژه‌های متقاضی استفاده از تسهیلات و یارانه‌های مربوط به فناوری‌های نو و یا تولید صنعتی ساختمان را با ضوابط و مفاد این آیین‌نامه انطباق خواهند داد.