دنیای اقتصاد- رییس‌جمهوری یک‌شنبه شب هنگامی که داشت گزارش اقتصادی و گرانی‌‌های اخیر را ارائه می‌کرد، گفت: دولت برای بخش مسکن در تهران برنامه ویژه‌ای دارد که متعاقبا اعلام خواهد کرد. با بررسی روند تغییر و تحولات در بازار مسکن، شاید بتوان موضوع برنامه ویژه دولت را برای مسکن تهران حدس زد. گمانه‌زنی در خصوص برنامه ویژه دولت برای مسکن پایتخت

فرید قدیری

هم‌اکنون طرحی در وزارت کشور دردست بررسی است که به موجب آن قرار است سهم عوارض نوسازی افزایش و سهم عوارض صدور پروانه و تراکم ساختمانی کاهش یابد.

گروه مسکن- با بررسی موشکافانه در روند تغییر و تحولات بازار مسکن شاید بتوان موضوع برنامه ویژه دولت برای مسکن تهران را حدس زد.

رییس‌جمهوری یک‌شنبه شب هنگامی که داشت گزارش اقتصادی و گرانی‌‌های اخیر را در تلویزیون ارائه می‌کرد، از مقوله مسکن به عنوان یکی از دغدغه‌های اساسی کابینه‌اش نام برد و گفت: دولت برای بحث مسکن در تهران برنامه ویژه‌ای دارد که متعاقبا اعلام خواهد کرد.

رییس‌جمهوری بلافاصله بعد از اعلام این خبر، به بحث عوارض و افزایش قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: در تهران مسائل دیگری در گرانی مسکن دخیل بوده است.

به طور مثال، بحث سنگینی عوارض تاثیر مستقیمی در مسکن دارد. با توجه به اشاره دکتر احمدی‌نژاد به بحث عوارض و همچنین با توجه به اینکه مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت مسکن نیز هفته گذشته در گفت‌وگویی مفصل با دنیای‌اقتصاد به بررسی سهم «تراکم» در قیمت تمام شده مسکن پرداخته بود، می‌توان حدس زد برنامه ویژه دولت برای تعادل قیمت مسکن در تهران بحث تجدیدنظر در نحوه و میزان تعیین عوارض صدور پروانه و تراکم ساختمانی باشد.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۸۵ که اوج گرانی مسکن بعد از چهار سال متوالی در تهران رخ داد، شهرداری تهران برای ساخت هر مترمربع بنا بالغ بر ۱۸۷هزار تومان عوارض صدور پروانه و مجوز تراکم دریافت کرده بود که این رقم به گفته مدیرکل اقتصاد مسکن، معادل ۲۵ تا ۴۰درصد قیمت تمام شده هر مترمربع بنا بوده است.

شنیده شده وزارت کشور هم‌اکنون طرحی را در دست بررسی دارد که به موجب آن موظف شده است در یک دوره زمانی، نسبت به منطقی‌کردن سهم هر یک از عوارض‌ها (صدور پروانه، تراکم و...) اقدام کند، به گونه‌ای که سهم عوارض نوسازی افزایش و سهم عوارض صدور پروانه و تراکم ساختمانی کاهش یابد.

در قانون بودجه امسال نیز تصریح شده که تعیین عوارض صدور پروانه و تراکم در شهرها بر عهده وزارت کشور است.

دلیل دیگری که می‌تواند ثابت کند برنامه ویژه دولت برای مسکن تهران چیزی نیست جز تعیین نرخ عوارض صدور پروانه ساختمانی و تراکم این است که شهر تهران از ابتدای سال تاکنون شاهد رونق ساخت‌وساز بوده و صدور پروانه‌های ساختمانی در این مدت رشد نزدیک به ۱۰۰درصد داشته و از سوی دیگر برنامه‌های طرح مسکن مهر و واگذاری زمین‌های ۹۹ساله لااقل در شهر تهران تاکنون مشکل خاصی نداشته است، پس تنها مانع جدی برای به تعادل نرسیدن قیمت مسکن در تهران همین سهم زیاد عوارض در قیمت تمام شده مسکن است.

برنامه ویژه دولت برای مسکن تهران به زودی اعلام می‌شود و اگر گمانه‌زنی دنیای‌اقتصاد در خصوص موضوع این برنامه درست باشد، قیمت تمام شده ساخت‌وساز در شهر تهران با طرح جدید وزارت کشور کاهش چشمگیر خواهد یافت.