فرید قدیری

۱۰هزار میلیارد تومانی که دولت در سال‌جاری برای پرداخت وام ساخت‌وساز به استعداد ۵/۱میلیون واحد مسکونی اختصاص داده بود، در حال حاضر قدرت ساخت تنها ۵۰۰هزار واحد مسکونی را دارد. شاید تورم موجود و گران شدن مصالح ساختمانی ظرف چند ماه گذشته موجب شده میزان پولی که برای ساخت ۵/۱میلیون مسکن پیش‌بینی شده بود، اکنون تنها جوابگوی ۳۰درصد هدف باشد.

آن دسته از تعاونی‌های مسکن که امسال برای خانه‌دار شدن اعضا، از دولت زمین‌های اجاره ۹۹ساله را طلب کرده‌اند، اکنون می‌توان به چند گروه تقسیم کرد. گروه اول هنوز در مرحله تعیین صلاحیت از سوی اداره تعاون استان مربوطه، گروه دوم در نوبت دریافت زمین و گروه سوم در مرحله دریافت زمین و انجام آماده‌سازی زمین‌ها.

گروه سوم که از سایر گروه‌ها جلوتر است، شاید حدود کمتر از دو ماه است که به این مرحله رسیده و اگر کار عملیات آماده‌سازی زمین‌ها بدون دردسر همین روزها به پایان برسد، می‌توانند خیلی زود عملیات ساخت را آغاز کنند.

بنابراین گروه سوم باید هر چه سریع‌تر وارد مرحله ساخت شود. زیرا تعداد وام‌های ۱۴میلیون تومانی که دولت قول پرداخت آن را به تعاونی‌های مسکن داده یک سوم ظرفیت پیش‌بینی شده است.

امسال قرار بود به اندازه ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی دولت به تعاونی‌های مسکن وام بدهد؛ اما دولت تنها به ۵۰۰هزار واحد از ۵/۱میلیون واحد مسکونی استیجاری ۹۹ساله توانایی پرداخت وام را دارد.

بنابراین تعاونی‌هایی که تا ظرفیت ۵۰۰هزار نفر به مرحله ساخت واحد مسکونی برسند در اولویت دریافت وام ۱۴میلیون تومانی قرار خواهند گرفت؛ اما مابقی هنوز معلوم نیست چه زمانی می‌توانند وام ساخت را از دولت طلب کنند.