پدافند غیرعامل به مقررات ملی ساختمان افزوده می‌شود

گروه مسکن- میترا یافتیان: معاون وزیر مسکن با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ مبحث مقررات ملی ساختمان تدوین شده است، گفت: «در صورت تصویب شورای مقررات ملی ساختمان، رعایت بحث پدافند غیرعامل نیز از الزامات بخش مسکن خواهد شد.»

به گزارش«دنیای‌اقتصاد»، تشکیل پدافند غیرعامل، موضوعی کاملا غیرنظامی است که در زمان بروز حوادث و سوانح می‌تواند در کنترل خسارات و مدیریت حادثه تاثیرگذار باشد. خواجه‌دلویی، معاون وزیر مسکن در‌این‌باره گفت: از سال ۸۴ طبق آیین‌نامه ماده «۳۳» قانون نظام مهندسی ساختمان، اجرای مقررات ملی ساختمان در کلیه ساخت‌و‌سازهای کشور الزامی شد و تاکنون بالغ‌بر ۲۰ مبحث در مقررات ملی ساختمان تدوین و ابلاغ شده که اجرای این مباحث هم‌اکنون در بخش مسکن لازم‌الاجرا است.

منوچهر خواجه‌دلویی تصریح کرد: به غیر از مباحث ۲۰ گانه در مقررات ملی ساختمان، تدوین مباحث دیگری در این مقررات مورد‌نظر است، به طوری که هم‌اکنون مبحث پدافند غیرعامل در بخش مسکن پس از تدوین به مباحث قبلی افزوده خواهد شد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی افزود: پدافند غیرعامل در ساخت‌و‌سازها و در مطالعات مکان‌یابی و شهرسازی مورد استفاده است که رعایت این مبحث در ساخت‌و‌سازها به عنوان مبحث ۲۱ الزامی است.

وی گفت: مطالعات مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان در سال‌جاری با تامین اعتباری بیش از یک‌میلیارد تومان آغاز شده است که در چند ماه آینده این مبحث به تصویب شورای مقررات ملی ساختمان خواهد رسید و پس از آن اجرای این مبحث از الزامات بخش مسکن خواهد بود.

نشان ارزش به سازندگان مسکن

به گفته وی، به کسانی که مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند، نشان ارزش اعطا می شود؛ بنابراین در سال‌جاری ترویج و آموزش این مقررات به مردم عملیاتی شده است.

وی اعلام کرد: در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان هم‌اکنون لایحه بیمه کیفیت ساختمان در مجلس مطرح است که امیدواریم هرچه سریع‌تر تصویب و ابلاغ شود؛ زیرا این لایحه به عنوان زنجیره نظارت و کنترل ساخت‌و‌سازها محسوب می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به اعمال نظارت بر فرآیند ساخت‌و‌ساز از سوی شرکت‌های کنترل و بازرسی به عنوان تکمیل‌کننده حلقه زنجیره کنترل کیفیت ساختمان اظهار کرد: وزارت مسکن و شهرسازی براساس قانون نظام مهندسی از شرکت‌های کنترل و بازرسی به عنوان ابزاری جهت اجرای مقررات ملی ساختمان و اعمال نظارت عالی بر کار سازمان‌های نظام مهندسی و شهرداری‌ها استفاده می‌کند.

پرداخت ۳۰‌درصد هزینه‌های خدمات مهندسی به مسکن مهر

وی درخصوص اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت زمین‌های ۹۹‌ساله توسط تعاونی‌های مسکن مهر اعلام کرد: به منظور ارتقای کیفیت در اجرای عملیات ساخت واحدهای مسکونی در زمین‌های ۹۹‌ساله ویژه گروه‌های کم‌درآمد جامعه، دولت ۳۰‌درصد هزینه خدمات مهندسی را پس از تصویب طرح و آغاز عملیات اجرایی توسط سازمان‌های مسکن و شهرسازی پرداخت خواهد کرد.

وی با اشاره به برگزاری اولین همایش مقررات ملی ساختمان و حضور کلیه دست‌اندرکاران و مجریان این طرح در همایش افزود: در این همایش که ۱۵ و ۱۶ آذر ماه امسال در شیراز برگزار می‌شود، ضمن ارزیابی و آسیب شناسی این مقررات چنانچه در مراحل اجرای آن مشکلی وجود داشته باشد، در این همایش رفع خواهد شد‌.

خواجه‌دلویی در پایان افزود: همایش مذکور از این پس هر۲ سال یک‌بار به طور مداوم برگزار خواهد شد.