دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن ایران گفت: خروج کارگران افغانی از کشور نرخ حق‌الزحمه و خدمات کارگران ساختمانی را ۱۲۰ تا ۱۷۰درصد افزایش داد.

مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: تقاضا برای ساخت و ساز افزایش یافته است و این خود موجب التهاب شدید روانی در جامعه برای تامین مصالح ساختمانی می‌شود، بنابراین این التهاب تامین مصالح ساختمانی از یک سو و اخراج نیروی کار افغانی از کشور از سوی دیگر موجب شده است تا نرخ حق‌الزحمه و خدمات کارگران ساختمانی در کشور ۱۲۰ تا ۱۷۰درصد افزایش یابد. وی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی و حق‌الزحمه کارگران ساختمانی موجب افزایش قیمت تمام شده مسکن می‌شود، ادامه داد: خروج نیروی کار افغانی از کشور موجب شد تا بسیاری از خدمات ساختمانی سخت، از نیروی کار خالی شود، چرا که کارگران ایرانی شرایط خاص خود را دارند و به هر کاری تن نمی‌دهند.

بیگدلی گفت: پس از خروج نیروی کار افغانی از ایران بسیاری از کارخانه‌های آجرپزی، آهک‌پزی و... از نیروی کار خالی شده و مشکلات عمده‌ای را در بازار ایجاد کرده است.

به گفته وی، قیمت هر عدد آجر سفالی قبل از خروج کارگران افغانی ۴۴ تومان بود اما الان به ۲۰۰ تومان افزایش یافته‌است.

وی با تاکید براینکه امیدواریم وزارت کشور در این ارتباط یک راهکار و چاره‌ای بیاندیشد، گفت: مطمئنا با واگذاری زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله از سوی دولت به تعاونی‌ها التهاب بازار به دلیل کمبود مصالح ساختمانی و نیروی کار شدید خواهد شد.

وی ادامه داد: به‌رغم اینکه در حال حاضر فصل زمستان است و باید تهیه سیمان و آهن در بازار سهل‌الوصول باشد، اما متاسفانه گستره تولید و توزیع کوتاه و قیمت‌های آن در بازار بسیار گران است؛ به طوری که قیمت یک تن سیمان در بازار آزاد با ۵۰هزار تومان گران‌تر ۱۳۰هزار تومان به‌فروش می‌رسد.