عضو هیات‌مدیره شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد: بر اساس برنامه احداث واحدهای مسکونی در اراضی استیجاری تا ‌۹۹‌ سال‌، ۳۵۷‌هزار واحد مسکونی امسال در شهرهای جدید ساخته می‌شود. حسن حدادزاده شکیبا در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: دولت برنامه امسال خود را تامین زمین به استعداد ۵/۱ میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی کرده است که ۲۵‌درصد آن در سطح شهرهای جدید به اجرا درخواهد آمد.

وی افزود: براساس سهمیه‌ای که برای شهرهای جدید در قالب اجاره اراضی تا ۹۹‌سال تعیین شده است، در محدوده‌هایی که زمین وجود دارد، تخصیص می‌یابد و در صورت نبود زمین در طرح‌های توسعه شهرهای جدید زمین‌های مورد‌نیاز تامین خواهد شد.

شکیبا اضافه کرد: براساس این طرح که در چارچوب هماهنگی با وزارت تعاون به اجرا درآمده است، افرادی که تعاونی تشکیل می‌دهند، در مجموع ۱۵۰‌میلیون ریال تسهیلات دریافت خواهند کرد براین اساس، ۱۰‌میلیون ریال برای آماده‌سازی زمین و ‌۱۴۰‌‌میلیون ریال برای ساخت واحد مسکونی اختصاص می‌یابد.

به گفته این مقام مسوول، دولت برای آماده‌سازی اراضی مذکور ۱۰‌میلیون ریال هزینه خواهد کرد و شرکت جهاد نصر که یک پیمانکار دولتی محسوب می‌شود، برنامه آماده‌سازی زمین‌ها را اجرا می‌کند.

شکیبا گفت: پس از آماده‌سازی اراضی، انبوه‌سازی توسط شرکت‌های معتبر و مجرب صورت می‌گیرد؛ زیرا خود تعاونی‌ها مسوولیت ساخت را ندارند، بلکه آنها تعاونی‌های تامین مسکن محسوب می‌شوند.

مقام مذکور تصریح کرد: شرکت‌های عمران هریک از شهرهای جدید بر روند اجرای ساخت‌و‌ساز برنامه مذکور نظارت خواهند کرد و پول پیمانکار توسط خود تعاونی‌ها پرداخت می‌شود.

به گفته شکیبا، اجاره بهای اراضی طرح اجاره تا ۹۹‌سال در سطح شهرها براساس قیمت منطقه‌ای تعیین می‌شود، اما در شهرهای جدید برپایه هر مترمربع ۱۰‌هزار ریال مشخص شده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت یاد شده گفت: وظیفه ‌ایجاد پارک، فضای سبز، درمانگاه، مدرسه، مسجد و‌... برعهده دستگاه‌های مربوط است تا از محل بودجه‌های خود در شهرهای جدید ساخت‌و‌ساز لازم را انجام دهند.

شکیبا افزود: دستگاه‌های خدماتی در شهرهای جدید زمین را از شرکت عمران دریافت خواهند کرد تا بتوانند با ساخت‌وساز در این مناطق، امکان ارائه خدمات به مردم را داشته باشند.