نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری در مورد نحوه اجرای تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و ساماندهی تولید و عرضه مسکن، در مصوبه‌ای واگذاری زمین‌های دولتی به وزارت مسکن و شهرسازی را برای تولید مسکن تصویب کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، براساس این مصوبه، دویست‌میلیارد ریال از محل اعتبارات تبصره (۶) قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور جهت آموزش فنی‌وحرفه‌ای کارگران بخش ساختمان در اختیار وزارت کار و امور اجتماعی قرار می‌گیرد.

تعداد کارگرانی که باید تحت آموزش قرار گیرند، حسب هزینه‌های آموزش که در بخش‌های مختلف کار و بر اساس آنالیزی که وزارت کار و امور اجتماعی ارائه و با وزارت مسکن و شهرسازی توافق خواهند کرد، تعیین و در تفاهم‌نامه مشترک قید می‌شود.

اراضی دولتی برای تولید مسکن در شهرهای مختلف به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار می‌شود. همچنین سقف تسهیلات بانکی برای احداث واحدهای مسکونی روستایی با افزایش ۱۵درصد نسبت به سال ۸۵ معادل ۶۵میلیارد ریال در سال ۱۳۸۶ تعیین می‌شود.

برای تعیین سقف در سال ۱۳۸۷، آنالیز هزینه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه شود.

براساس این گزارش، دولت قصد دارد از طریق واگذاری زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ساله به تعاونی‌ها، هدف ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی را در سال‌جاری محقق سازد. از این رو، براساس هماهنگی انجام شده بین وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی، امسال ۱۰‌هزار میلیارد تومان وام برای اجرای طرح واگذاری زمین اجاره‌ای ۹۹ ساله به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود.

همچنین واگذارى زمین با اجاره ۹۹ساله در کلان شهرها فقط در شهرهاى جدید اطراف این شهرها خواهد بود. مالکیت زمین‌هاى ارائه شده به تعاونى‌هاى مسکن به مدت ۹۹سال در اختیار دولت خواهد بود، اما حق بهره‌بردارى به تعاونى‌ها و مردم واگذار می‌شود.