وزیر مسکن و شهرسازی خواستار استفاده بهتر از درآمد نفت در کشور شد

وزیر مسکن و شهرسازی در جلسه شورای اداری شهرستان گرمی مغان خواستار استفاده هرچه بهتر درآمد نفت در کشور شد. به گزارش ایرنا، محمد سعیدی کیا افزود: متاسفانه در کشور برای رفع هر مشکلی از درآمد نفت استفاده می‌شود و این درست نیست. وی گفت: اصولا نفت و درآمد آن باید به کار تبدیل شود و در اداره امور کشور از مالیات حاصل از آن کار که در خزانه ذخیره شده باید استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم همیشه موجب حل مشکلات شده افزود: توفیق پرونده هسته‌ای ایران در نتیجه تلاش و مشارکت مردم حاصل شده است. سعیدی‌کیا گفت: باید در راستای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، زمینه را برای مشارکت گسترده مردم در امور اقتصادی مهیا و آماده کنیم.

وی از کاهش ۲۳ درصدی جمعیت شهرستان مرزی گرمی اظهار تاسف کرد و افزود: نیاز است با فراهم کردن زمینه اشتغال مانع از مهاجرت در مناطق مرزی شویم.

وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به پیشنهاد اجرای فاضلاب در برخی بخش‌های شهرستان گرمی که از سوی مسوولان شهرستان مطرح شده بود، گفت: در کشور یک‌هزار و ۵۰ شهر وجود دارد که بسیاری از آنها فاقد شبکه فاضلاب هستند و با توجه به امکانات موجود اولویت اجرای شبکه فاضلاب باید به شهرها داده شود. وی همچنین به فقر منابع آبی گرمی و کشت دیم اراضی کشاورزی این منطقه اشاره کرد و افزود: ۹۰ درصد آب‌های کشور در بخش کشاورزی و ۱۰ درصد آن صرف آشامیدن و صنعت می‌شود و متاسفانه مصرف آب در حوزه کشاورزی به صورت روباز موجب هدر رفتن آن می‌شود. وی گفت: کارایی آبیاری کشاورزی کشور که ۳۵ درصد است باید با استفاده از طریق و شیوه‌های نوین آبیاری ارتقا یابد.

سعیدی‌کیا از اختصاص ۴میلیارد دلار برای بخش آموزش و پرورش کشور توسط دولت در سال گذشته خبر داد و افزود: تجربه نشان داده تفکیک کلی اعتبارات بخش‌ها در حل و رفع مشکلات آنها موثر است و اگر این امر با تزریق اعتبارات زیاد در حوزه‌های کشاورزی و آبرسانی روستاها صورت بگیرد اثرات مثبتی خواهد داشت. وی با اعلام اینکه اجرای طرح هادی روستاها با اعتبارات استانی صورت می‌گیرد، رسیدگی به این امور را به استان موکول کرد و نسبت به پیگیری طرح‌ها و موارد پیشنهاد شده از سوی فرماندار و مسوولان ادارات گرمی مغان قول مساعد داد.