مالکان اراضی بایر شهرها باید سالانه ‌١٢‌درصد مالیات بپردازند

با تصویب مجلس، مالکان اراضی بایر محدوده شهرهایی که دولت تعیین می‌کند، باید سالانه ۱۲‌درصد مالیات بپردازند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود رسیدگی به لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را که در جلسات قبلی ۱۳ ماده از آن تصویب شده بود و ماده ۱۴ آن مراعا مانده بود، ادامه دادند.

بر اساس این مصوبه و تصویب ماده ۱۵ لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، اراضی بایر با کاربری مسکونی در محدوده شهرهایی که دولت تعیین می‌کند، سالانه مشمول مالیات به نرخ ۱۲‌درصد بر ماخذ ارزش معاملاتی است. مالکان این قبیل اراضی نیز مکلفند مالیات بر اراضی بایر خود را هر سال با تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط تا آخر اردیبهشت‌ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و مالیات متعلق را ظرف همین مدت پرداخت کنند.

بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۵ لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مالکانی که خود یا افراد تحت تکفل آنها فاقد مسکن بوده و مالک چند قطعه اراضی بایر باشند، تا یک‌هزار مترمربع مشمول پرداخت مالیات موضوع این ماده نخواهند بود.

همچنین بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۵ لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، آن دسته از زمین‌های بایری که به تشخیص شهرداری محل یا مراجع ذی‌صلاح با موانع قانونی ساخت و ساز مواجه باشند، از شمول این قانون مستثنا هستند.

بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۵ لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نیز شهرداری‌ها موظف هستند از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت ۶ ماه اراضی بایر با کاربری مسکونی مشمول این ماده واقع در محدوده شهرداری خود را شناسایی و مشخصات کامل آن را به حوزه مالیاتی محل اعلام کنند.

همچنین بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۵ لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، در مواردی که انتقال قهری است تا زمانی که کوچک‌ترین فرد انتقال گیرنده کم‌تر از ۲۰ سال سن داشته باشد، زمین مورد نظر مشمول مالیات موضوع این قانون نخواهد بود.