مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده صد شهرداری تهران گفت: تعیین عمر مفید ساختمان باید یکی از ملاک‌های اصلی در شناسنامه فنی شود. صباح‌الدین متقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، عمر مفید ساختمان‌ را در کشورهای مختلف دنیا ۲۰۰ سال عنوان کرد و گفت: این در حالی است که عمر مفید در ایران به واسطه پایین بودن کیفیت ساخت‌وساز، عدم رعایت استانداردها و عدم نظارت کافی و لازم بر روند ساخت‌وساز، ۲۵ تا ۳۰ سال است.

وی افزود: عدم بهره‌برداری صحیح و پایین بودن عمر مفید ساختمان موجب شده که به هنگام خرید و فروش عمر مفید ساختمان مورد توجه قرار نگیرد، در صورتی که این موضوع به عنوان یکی از ملاک‌های اصلی در شناسنامه فنی ساختمان باید دیده شود.

به گفته مدیرکل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده صد شهرداری تهران، در حال حاضر عمر مفید ساختمان به عنوان یکی از شاخص‌ها در شناسنامه فنی دیده نشده است، اما پیشنهاد گنجانده شدن این شاخص در شناسنامه فنی ساختمان به معاونت شهرسازی ارائه خواهد شد.

به اعتقاد متقی نهادینه شدن عمر مفید ساختمان به عنوان یکی از ملاک‌های اصلی در خرید و فروش ملک در افزایش کیفیت ساختمان و ارزش افزوده آن نقش موثری دارد.