مرحله دوم مسابقه بتن سبک سازه‌ای، با حضور تیم‌های مختلف از دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد. به گزارش فارس، امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت‌وساز، بتن نیز همگام با دیگر مصالح ساختمانی دستخوش تغییراتی برای بهبود خواص از جمله کاهش وزن شده است. بتن سازه‌ای که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود، طبق آیین‌نامه‌های طراحی باید مقاومت مشخصی داشته باشد. در مناطق لرزه‌خیز (مانند اکثر نقاط ایران) نیروهای لرزه‌ای بر ساختمان‌ها اثرگذارند و کاهش وزن سازه می‌تواند تاثیر نیروهای جانبی را کم و طراحی را ایمن‌تر و اقتصادی‌تر کند.

نخستین دوره مسابقات ملی بتن سبک‌سازه‌ای در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی کشور و به منظور توسعه و گسترش علوم فنی و مهندسی و بالا بردن سطح علمی و تجربیات فنی دانشجویان مهندسی عمران در زمینه ساخت بتن و اجرای سازه‌های بتنی برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این مسابقه، آشنایی و افزایش تجربیات علمی و فنی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور با بتن سبک سازه‌ای و چگونگی ساخت آن در شرایطی نزدیک به شرایط کارگاهی است.

این مسابقه طی ۲ مرحله و در طول ۳ روز برگزار می‌شود. مرحله اول آن که روز ۱۶ آبان برگزار شد از بین ۳۲ تیم شرکت‌کننده، ۱۲ تیم برتر انتخاب و به مرحله دوم راه یافتند.

در مرحله دوم‌، تجهیزات و مصالح مورد نیاز برای ساخت بتن را در اختیار تیم‌های منتخب قرار می‌دهد تا تحت نظارت کمیته داوران با استفاده از مصالح موجود نسبت به ساخت نمونه‌های بتن سبک با حداکثر چگالی ۱۶۰۰‌کیلوگرم بر متر‌مکعب و حداکثر مقاومت ممکن مطابق با آیین‌نامه مسابقات اقدام کنند.

پس از عمل‌آوری نمونه‌ها نزدیک به مدت ۲۸ روز، در تاریخ ۲۸ آذر طی مراسمی تیم‌های برتر مشخص و معرفی می‌شود.