مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس اعلام کرد: اوقاف نسبت به احداث ساختمان‌های‌ اداری، تجاری، مسکونی، اداری و ورزشی برحسب نیاز در شیراز اقدام می‌کند تا برخی قیمت‌های کاذب برج‌سازی در این شهر شکسته شود. به ‌گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید یدا... شیرمردی در جمع خبرنگاران استان فارس گفت: وقف را در سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز وارد می‌کنیم، زیرا اگر تحولاتی که‌دنبال می‌کنیم به سرانجام برسد، قیمت مسکن و زمین در شیراز برای سال‌های زیادی شکسته ‌خواهد شد.

وی اضافه کرد: برخی افراد در شیراز با سرمایه‌گذاری اندکی در ساخت‌وساز و برج‌سازی و سپس باساختن ماکت زیبای رایانه‌ای و پیش فروش‌های میلیاردی، درآمدهای زیادی به جیب می‌زنند، اما بدانند اوقاف مدرن‌ترین برج‌ها را می‌سازد و درآمد آن را نیز برای ایتام و درمان محرومان هزینه می‌کند تا قیمت برج‌ها شکسته شود.

مدیر کل اوقاف فارس در ادامه گفت: البته می‌دانیم که دلالان بخش ساخت‌وساز برج‌ها در شیراز بیکار نخواهند نشست و مقابل ما قد علم می‌کنند، همان طور که دلالان واردکننده گندم هنگام خودکفایی در تولیدگندم، برای مقابله با این کار، کارهای زیادی انجام دادند، به طوری که سراغ داریم برخی برج سازان با یک مجوز، یک شبه ۲۰۰تا ۳۰۰میلیارد تومان درآمد داشتند.

وی‌اضافه کرد: با این حال اوقاف این توان را دارد که وارد شود و قیمت‌های کاذب زمین، مسکن و برج‌سازی‌ها را بشکند، گرچه ما دنبال سود و منفعت از هر راهی نیستیم و اول مسایل شرعی و سپس مصلحت مردم را دنبال می‌کنیم.

به ‌گفته ‌وی، استفاده از توان وقف در سرمایه‌گذاری بخش زمین و مسکن بر اساس نیاز شهری شیراز و کاربری مورد احتیاج صورت خواهد گرفت تا از مشکلات مردم کاسته شود.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم رانت‌های موجود در این زمینه را بشکنیم، گفت: همه مردم می‌توانند در این کار که ‌از طریق وقف صورت می‌گیرد مشارکت کنند تا مشکلاتی از قبیل مسکن و اشتغال مردم حل شود.

مدیرکل اوقاف فارس با بیان اینکه نسبت به مشکلات مردم نمی‌توانیم خود را بی‌مسوولیت بدانیم، گفت: می‌توان درآمدهای موقوفات را در راه مشکلات مردم سرمایه‌گذاری کرد که خود این سرمایه‌گذاری‌ها نیز برای موقوفات، درآمدزا است.

شیرمردی اضافه کرد: ۷۰تا ۸۰درصد شهر شیراز موقوفه است، عمده زمین‌های اطراف شیراز نیز در جهت اجرای نیت واقفان به کار گرفته می‌شود، پس ورود وقف در سرمایه‌گذاری بخش مسکن و زمین و شکستن قیمت‌های کاذب، شدنی است.

وی در ادامه به زمین‌های موقوفه در اطراف شیراز که مردم آن را به‌نام صدرا می‌شناسند، اشاره‌ کرد و گفت: این زمین‌ها محل درآمدهای میلیاردی برای بعضی‌ها شده است که باید بدانند اوقاف از این امر جلوگیری می‌کند.

شیرمردی در پاسخ به‌سوالی در خصوص زمین‌های صدرا، گفت: معارضان این زمین‌ها زیاد هستند، البته ‌سرقفلی برخی زمین‌ها از دست اوقاف خارج شده ‌هر چند اصل آنها وقفی است، اما در چند سال اخیر ‌این زمین‌ها مورد هجوم زیادی قرار گرفته که اوقاف نیز طی چند سال گذشته بخشی از زمین‌ها را حفظ کرده است.

به گفته وی، اوقاف از طریق ‌مجاری ‌قانونی به دنبال حل مشکل معارضان موقوفات در صدرا است.

شیرمردی اضافه کرد: اداره اوقاف به تنهایی نمی‌تواند در احیای موقوفات موفق باشد، همه مردم، دستگاه‌ها و رسانه‌ها باید کمک کنند زیرا اگر وقف به خوبی احیا شود، می‌توان با آن یک نوع حکومتی که سخت‌افزارهای مورد نیاز خود را تامین می‌کند، ایجاد کرد.

وی در ادامه موقوفه‌های بیمارستان‌های نمازی و خلیلی و همچنین ‌سایر موقوفات این دو واقف در شیراز را برشمرد و گفت: ترویج فرهنگ وقف بیشتر باید مورد اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی قرار گیرد.