یک مهندس شهرساز معتقد است: رشد هزینه‌های جانبی نظیر ماشین‌آلات، مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران سبب افزایش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی و مانع از تحقق ارزان‌سازی می‌شود. «شاپور کیمیاقلم» در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: در زمان حاضر برای سرعت بخشیدن به ساخت و ساز مسکونی در سطح شهرها مساله صنعتی‌سازی به جای سنتی مورد تاکید قرار می‌گیرد، اما استفاده از ماشین‌آلات، متخصصان مجرب، ابزار و قالب‌های صنعتی، بهره‌گیری از جرثقیل به قیمت‌های امروز بار مالی سنگینی برای ساختمان‌سازی به دنبال دارد.

وی افزود: شهرک اکباتان در تهران از مصادیق ساخت‌وساز صنعتی در کشور محسوب می‌شود، اما امروز رشد هزینه‌ها در ساخت‌وساز بویژه مسکونی برای مصرف‌کنندگان نهایی، مشکلات جدی به دنبال دارد.

کیمیاقلم یادآور شد: یک اصل اساسی دراقتصاد جهان همواره مورد توجه قرار می‌گیرد و آن توجیه اقتصادی هر طرح و برنامه است، در زمان حاضر سازندگان واحدهای مسکونی چنانچه در اجرای پروژه خود بهره لازم نبرند، ناگزیر از ورشکستگی هستند، زیرا شرایط بازار به آنها اجازه بقا نمی‌دهد.

وی گفت: سازندگان واحدهای مسکونی زمانی که نتوانند مطابق شرایط به تعهدات خود عمل کنند، ناگزیر از تغییر وضعیت هستند و این امر به سود سازنده و مصرف‌کننده نهایی نیست.

به اعتقاد این شهرساز، مقوله انبوه‌سازی در سطح شهرها باید با فرهنگ و ویژگی‌های شهروندان منطبق باشد؛ زیرا به کارگیری شیوه‌های غیربومی برای جامعه‌ای که غنای فرهنگی دارد، جذاب نخواهد بود.