زندگی در ماشین

نیلوفر قدیری

نقل مکان از یک خانه بزرگ به یک خانه کوچک تنها راه کوچک کردن خانه و زندگی نیست. اکنون وسایل نقلیه شیک و جدید نسبتا بزرگ به مکانی برای گذراندن زندگی تبدیل شده است. این وسایل نقلیه به همه امکانات زندگی مجهز است، از جکوزی و حمام سونا گرفته تا امکانات پیشرفته صوتی و پخش موسیقی. این وسایل نقلیه هر روز بیشتر از قبل به محلی برای سکونت دائم شهروندان به ویژه در آمریکا تبدیل می‌شود. بعضی از این ساکنان خانه‌های ماشینی، بازنشستگانی هستند که در نیمه دوم عمر خود به دنبال اتفاقی جدید در زندگی، به فکر عوض کردن خانه و محل زندگی خود می‌افتند. بعضی دیگر از این ساکنان خانه‌های خیابانی و عجیب هم کسانی هستند که به اقتضای شغل خود، بیشتر زمان خود را در جاده و در مسیر می‌‌گذرانند. در دنیای امروز، اینترنت و تلفن و دیگر ابزارها و فن‌آوری‌های نوین و پیشرفته ارتباطی، امکان انجام شغل و وظیفه محول شده به افراد را در هر مکانی فراهم می‌کند، بنابراین دیگر لازم نیست حتما همه در محل کارشان حاضر شوند. کسانی که از یک شهر برای یک شهر دیگر کار می‌کنند، می‌توانند در مسیر بین دو شهر از داخل خودروی محل سکونت، کارشان را انجام دهند.

آمار و اطلاعات در آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰هزار نفر در این کشور در خودروی خود زندگی می‌کنند و تمام وقت را در این خانه ماشینی می‌گذرانند. بسیاری از این ساکنان خانه‌های ماشینی از این شیوه زندگی نوین شبه چادرنشینی بسیار خشنود و هیجان‌زده هستند. این شیوه زندگی اکنون به یک شبه فرهنگ شهرنشینی مطلوب در آمریکا تبدیل شده است. این شیوه زندگی اکنون چنان در حال گسترش است که خرید و فروش و اجاره آنها هم به بنگاه‌های معاملات ملکی سپرده می‌شود. یکی از این بنگاه‌های املاک، چندی پیش در لوئیزیانا برای یک زن و شوهر که صاحب خانه‌ای پنج اتاق خوابه بوده‌اند، یک خانه ماشینی ۳۷ متر مربعی پیدا کرد تا آنها از آن خانه پنج اتاقه به این خانه کوچک ماشینی نقل مکان کنند.

گسترش استفاده از این ماشین‌ها به جای خانه موجب شده که خرید و فروش این ماشین‌ها هم برای خود بورس و بازاری پیدا کند. بعضی از این ماشین‌ها تا ۴هزار دلار قیمت دارد. اما برای این ماشین‌ها هم بازار پرفراز و نشیبی ایجاد شده که در آن قیمت ماشین‌ها از ۳۰۰‌هزار دلار تا یک‌میلیون دلار در فراز و نشیب است. همچنین رونق این بازار موجب شده تا شرکت‌های تولیدکننده خودروهای کاروانی، ماشین‌های متنوع و مشتری پسندی برای استفاده به جای خانه تولید کنند. یکی از این شرکت‌ها شرکت country coach است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو بزرگ در آمریکاست. این شرکت به تازگی مدل‌هایی از این خانه‌های ماشینی را به بازار عرضه کرده که کف آن مانند زمین خانه سرامیک یا کاشی شده، تخت خواب چرمی و سرویس بهداشتی مخصوص مهمان دارد. سال گذشته این شرکت گزارش داد فروش ماشین‌های مورد استفاده برای خانه، ۲۲‌درصد افزایش یافته و قیمت این ماشین‌ها اکثرا بیش از ۵۵۰‌هزار دلار بوده است.

اکثر این ماشین‌ها در کنار فروشگاه‌های بزرگ پارک می‌کنند تا تهیه موارد مورد احتیاج زندگی روزانه آسان شود. اما بعضی دیگر هم در مکان‌های بسیار آرام و خلوت ساکن می‌شوند. یکی از این مکان‌ها که ماشین‌های زیادی در آن پارک هستند و سکونت دارند، منطقه‌ای مسافرتی در جنوب کالیفرنیاست که در آن بیش از ۴۰۰ مکان پارک وجود دارد. پارک کردن و ساکن شدن در این مکان این مزیت را دارد که به استخر، مکان ورزشی و حتی زمین تنیس هم نزدیک است. این مکان‌ها پارک ماشین یا خانه ماشینی، ماهواره پخش برنامه تلویزیونی و برق، آب و شبکه فاضلاب دارد و به همه این امکانات که خانه‌های آمریکا به آن مجهز هستند، مجهز است. پارک این خانه‌های ماشینی در این مکان‌های پارکینگی شبی ۵۰ دلار هزینه دارد که شهرداری منطقه این پول را دریافت می‌کند. رقم خرید دائمی این مکان پارک ۱۰۰‌هزار دلار است. گاهی این ماشین‌ها ماه‌های سردتر سال را در پارکینگ‌های سرپوشیده و دربسته می‌گذرانند و ماه‌های گرم‌تر و بهاری‌تر را به پارکینگ‌هایی مانند پارکینگ کارولینای جنوبی می‌روند. یکی از دشواری‌ها و موارد اعتراض ساکنان این خانه‌ها، نبودن کلیسا در نزدیکی خانه ماشینی آنهاست. شهرداری‌های مناطق در آمریکا قول داده‌اند تا تدبیری در این مورد بیاندیشند.

باتوجه به بالابودن قیمت سوخت و به ویژه بنزین در آمریکا، بعضی فکر می‌کنند که زندگی در این خانه‌ها با سختی حمل‌ونقل و مصرف بالای سوخت، کار پرهزینه‌‌ای است، اما ساکنان این خانه‌ها چنین تصوری ندارند.