نیلوفر قدیری

کای کیوت، نیویورک

این عمارت بزرگ در سال ۱۹۱۳ توسط جان راکفلر میلیاردر معروف آمریکایی ساخته شد. این کاخ نمایی به روی رود و دره هادسون و منهتن دارد و در راس تپه‌های پوکانتیکو، بسیار خیره‌کننده است. این عمارت دوهزار جریبی که هنوز هم از اموال خاندان راکفلر به حساب می‌آید، بیش از آنکه یک مکان مسکونی بزرگ باشد یک شاهکار معماری است. نمای خارجی آن نئوکلاسیک و بسیار زیبا طراحی شده است.

گنج واقعی نهفته در این عمارت، مجسمه‌ها و نقاشی‌های زیبای درون آن است که کارهایی از پیکاسو و هنری مور است. اکنون صاحبان این خانه اجازه داده‌اند که علاقه‌مندان در یک تور و گردش ۳ ساعته به قیمت ۳۴‌دلار از محل این عمارت دیدن کنند.

برکرز، نیوپورت

این عمارت در سال ۱۸۹۵ توسط کرنلیوس وندربیلت دوم نوه یکی از مالکان بزرگ قطار در آمریکا ساخته شد. در شهر نیوپورت آمریکا تعداد ساختمان‌های مجلل و باشکوه و بزرگ کم نیست؛ اما این عمارت باشکوه‌ترین آنها است. دلیل آن هم رقابت همسر کرنلیوس با خواهر شوهرش در آن زمان است که او هم خانه‌ای در آن نزدیکی داشت.

همسر کرنلیوس می‌خواست این عمارت کامل‌تر از عمارت خواهر شوهرش باشد و همین موجب شد که این ساختمان اکنون در فهرست باشکوه‌ترین ساختمان‌ها در آمریکا قرار بگیرد. معمار این ساختمان، ۷۰‌اتاق درون آن طراحی کرد و این عمارت را به شیوه ساختمان‌های قرن ۱۶‌ژنو طراحی و معماری کرد. از ویژگی‌های این ساختمان، سالن نشیمن دو طبقه آن است. کرنلیوس چهار سال بعد از ساختن این عمارت از دنیا رفت.

شانگری لا، هانالولو، هاوایی

این عمارت در سال ۱۹۳۸ توسط یکی از نام‌های مشهور صنعت تنباکو دوریس دوک ساخته شد. این زن تا چندی پیش لقب ثروتمندترین دختر آمریکا را داشت و یکی از عظیم‌ترین مجموعه‌های هنری اسلامی را در آمریکا جمع‌آوری کرده است. او به معماری و هنر خاور نزدیک و مدیترانه بسیار علاقه‌مند بود و این عمارت را نیز به همین سبک طراحی کرده بود. در این عمارت محراب نماز ایرانی متعلق به قرن ۱۳ و یک اتاق تمام چوبی با طراحی و حکاکی به سبک سوریه دیده می‌شود. این عمارت از سال ۲۰۰۲ برای بازدید عموم باز شد.

فیر لین، میشیگان

این عمارت در سال ۱۹۱۵ توسط یکی از هنری فوردها از نام‌های مشهور صنعت اتومبیل ساخته شد. این ساختمان عظیم که با چوب بلوط طراحی شده است، ۵۵ اتاق دارد. فورد زمانی که کارخانه‌هایش هر دقیقه میلیون‌ها دلار برای او پول می‌ساختند، برای استراحت به این عمارت می‌آمد.

در این ساختمان یک اتاق انرژی به شیوه طراحی‌های توماس ادیسون وجود دارد که برق گرمایی تولید می کند. در پارکینگ این عمارت، اکنون ۶‌دستگاه از اتومبیل‌های تاریخی فورد وجود دارد.

آیکن ریت، شارلستون

این عمارت در سال ۱۸۱۷ توسط جان رابینسون از بازرگانان معروف آمریکایی ساخته شد؛ اما او این ساختمان را ۱۰‌سال بعد به ویلیام آیکن تاجر پنبه فروخت. خانواده آیکن این ساختمان را درون خود تا ۱۵۰‌سال حفظ کردند. تعداد اتاق‌های این ساختمان آن‌قدر زیاد بود که از برخی آنها تاکنون استفاده نشده و همواره قفل بوده است.

وینتر تور، ویلمینگتون

این عمارت در سال ۱۸۳۹ توسط جاک و اولینا بیدرمن ساخته شد؛ اما نامی که مشهورتر از این دو نفر است، نام برادرزاده آنها هنری فرانسیس دوپونت است که در این خانه به دنیا آمد و بزرگ شد و بعد هم آن را به ارث برد. این ساختمان در سال‌های بعد از ساخت، بارها مورد بازبینی و تعمیرات قرار گرفت تا سرانجام در دهه ۱۹۲۰ توسط دوپونت بزرگ شد و به دو برابر اندازه خود رسید. دوپونت علاقه زیادی به جمع‌آوری مجموعه‌های هنری داشت و می‌خواست با بزرگ کردن مساحت این ساختمان و اتاق‌های آن جایی برای آثار هنری مجموعه‌هایش باز شود. اکنون تعداد این مجموعه‌ها به ۸۹‌هزار قطعه می‌رسد و ۲۶‌نفر مسوول نگهداری از آن هستند.

بیلت مور در شهر آشویل

این عمارت در سال ۱۸۹۵ توسط وندربیلت دوم نوه یکی از صاحبان خطوط آهن در آمریکا ساخته شد. این عمارت در سایه کاخ‌های عظیم منهتن و نیوپورت عظمت ظاهری ندارد؛ اما در داخل ویژگی‌های زیادی دارد که از جمله آن ۲۵۰ اتاق آن است که به سبک رنسانس فرانسوی ساخته شده است.

منتی چلو، شارلوتس ویل

این عمارت در سال ۱۷۶۹ توسط توماس جفرسون بنیانگذار آمریکای نوین ساخته شد. ساخت این عمارت که نام آن به معنای کوه کوچک است، در سال ۱۷۶۹ وقتی جفرسون ۲۶‌ساله بود، شروع شد و زمانی که او به ۶۶‌سالگی رسید، پایان یافت. جفرسون بعد از پایان مسوولیتش در کاخ سفید دوباره به این عمارت بازگشت و در آن تغییراتی داد. از ویژگی‌های این ساختمان قدیمی، سیستم خبر کردن خدمتکاران است که از اتاق‌های مختلف می‌گذرد.

کاخ هارست در کالیفرنیا

این عمارت در سال ۱۹۱۹ توسط ویلیام راندولف هارست از نام‌های معروف صنعت چاپ در آمریکا ساخته شد. فیلم سینمایی معروف همشهری کین از روی داستان زندگی و شخصیت همین فرد ساخته شده است. ساخت و کامل شدن این ساختمان مدیترانه‌ای که ۱۶۵ اتاق دارد، ۲۶ سال طول کشید.

اوک الی، لس آنجلس

این عمارت در سال ۱۸۳۹ توسط جی تی رومن، به عنوان هدیه عروسی برای همسرش ساخته شد. دو ردیف بلوط زنده ۳۰۰‌ساله از رودخانه که در چند کیلومتری این عمارت واقع است تا داخل آن کشیده شده است.