صدور سند در معاملات ملکی تنها در مراکز دارای پروانه تخصصی
مدیر کل ثبت استان تهران گفت: در آینده‌ای نزدیک به دفاتر اسناد رسمی بخشنامه خواهیم کرد که اسناد تنها برای املاکی صادر شود که معامله آنها در مراکز دارای پروانه تخصصی تنظیم و ثبت شده باشد.

دکتر حمید رضا آدابی، درباره توافقات بین اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران و شهرداری تهران، ایجاد ادبیات مشترک بین ثبت و شهرداری و هم‌چنین حذف بازدیدهای موازی را از مهم‌ترین دستاوردهای این توافقات عنوان کرد و به ایسنا گفت: با توجه به آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته توسط اداره کل ثبت استان تهران و احراز این امر که بیشترین حجم مراجعات شهروندان و توقف‌گاه‌های آنها مربوط به صورت مجلس تفکیکی بوده است، مشخص شد شروع این پروسه از شهرداری‌ها است که بعد از پایان کار ساختمان به سراغ ثبت آمده و اقدام برای دریافت صورت مجلس تفکیکی زمان‌بر است.
وی افزود: با توجه به صورت گرفتن اموری موازی در این زمینه، مذاکراتی بین ثبت و شهرداری انجام گرفت که منتهی به شکل‌گیری مقدمات موافقت‌نامه‌ای شد؛ مبنی بر این‌که ادبیاتی مشترک بین ثبت و شهرداری ایجاد شده و هم‌چنین از بازدیدهای مکرر جلوگیری شود.
آدابی تصریح کرد: با انجام کارشناسی‌های لازم تاکنون از ابتدای تیرماه سال جاری با انجام توافقات صورت گرفته بین ثبت و شهرداری تقریبا با انجام بیش از ۱۰۰۰ نفر ساعت کار فشرده‌، مقدمات تنظیم تفاهم‌نامه مشترک امیدواریم از اول دی ماه سال جاری یا حتی زودتر، این اقدامات به عنوان پایلوت در یکی از واحدهای ثبتی تهران انجام گیرد.
تفاوت ادبیات ثبت و شهرداری از مهم‌ترین مشکلات مردم
وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم، تفاوت بین ادبیات ثبت و شهرداری است که مثلا اصطلاحاتی مانند درز انقطاع، فواصل، پارکینگ‌ها و... در زبان این دو دستگاه متفاوتند و این اختلاف در ادبیات، نهایتا منتهی به اختلاف در مساحی‌ها می‌شود که معتقدیم اگر این ادبیات یکسان‌سازی شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
صورت مجلس‌های تفکیکی ثبت براساس پایان کار شهرداری‌ها
مدیرکل ثبت استان تهران با بیان این‌که پیشنهاد این موضوع از سوی ثبت بود و شهرداری تهران نیز استقبال کرد، اظهار کرد: یکی دیگر از موارد مذاکره، بحث حذف بازدیدهای موازی بود. از این رو از زمان اجرای بندهای موافقت‌نامه با توجه به توافقات صورت گرفته، چنانچه از یک ساختمان یک بار بازدید صورت گیرد که بر اساس استانداردهای مورد نظر باشد، کفایت می‌کند. در نتیجه از این پس صورت مجلس‌های تفکیکی ما بر اساس پایان کار شهرداری‌ها خواهد بود؛ البته پایان کار بر اساس مولفه‌های تعریف شده از سوی ثبت است.
آدابی گفت: این امر علاوه بر اثرات مثبت ناشی از شکل‌گیری کار بر اساس استانداردهای لازم که مسایلی مانند استحکام بنا را به دنبال خواهد داشت، اثرات مثبت دیگری مانند قضازدایی، رفع مشکلات ناشی از اختلاف ادبیات ثبت و شهرداری، جلوگیری از اعمال سلایق شخصی و مفسده‌هایی که بر این امر مترتب است، به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به تسریع در کار مردم به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این توافق‌ها، اظهار کرد: امیدواریم پس از تهران، این موضوع در سایر شهرهای کشور نیز جریان یابد.
نقشی کلیدی سنددار کردن اراضی ملی در پیشگیری از وقوع زمین‌خواری
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تهران در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: در بررسی بحث زمین‌خواری مانند بسیاری از جرایم دیگر باید متغیرهایی نظیر مسایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را در نظر بگیریم.
آدابی تصریح کرد: در مورد زمین‌خواری که البته عنوان قانونی آن «سوء استفاده از زمین» است، باید پدیده‌های اجتماعی این جرم از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و نگاه به آن از یک جهت نمی‌تواند نتیجه‌ای جامع در بر داشته باشد.
وی افزود: سنددار کردن اراضی ملی، نقش بسیار کلیدی در پیشگیری از وقوع این جرم دارد. چنانکه در این راستا در طول سال ۸۵ برای بیش از ۷۸۰‌میلیون مترمربع از اراضی ملی توسط ثبت استان تهران، سند صادر شده است. هم‌چنین در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۹۰‌میلیون مترمربع از اراضی ملی توسط ثبت لواسان، بیش از ۳۸‌میلیون مترمربع توسط ثبت رودهن و بیش از ۷۲‌میلیون مترمربع توسط ثبت‌کن دارای سند رسمی شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران با بیان این‌که یکی دیگر از راهکارهای مورد بحث در حوزه‌ ثبت برای جلوگیری از زمین‌خواری استفاده از سامانه‌ کاداستر است، خاطرنشان کرد: کاداستر در واقع به معنای ایجاد مدیریت منطقی و علمی برای زمین است. در لایه‌های کاداستر، اطلاعات زمین مرجع به دست می‌آید که این اطلاعات نه تنها در مورد مالکیت بلکه در سایر شقوق و بخش‌های جامعه مفید است؛ چنانکه با استفاده از نقشه‌های کاداستر که بر اساس GPS و GIS مختصات مشخصی برای هر نقطه تعریف شده است، کوچکترین خدشه‌ای بر کمیت و کیفیت اراضی بار نمی‌شود.
جامع و مانع نبودن قوانین مبارزه با زمین‌خواری
وی با اشاره به قوانین مرتبط با مبارزه با زمین‌خواری تاکید کرد: این قوانین را نمی‌توان صد در صد جامع و مانع دانست، اما در حال حاضر کارشناسی‌های لازم بر روی آنها در حال انجام است و امیدواریم با توجه به شرایط روز، مورد اصلاح یا ویرایش قرار گیرد.
آدابی اضافه کرد: اگر قوانین ما جامع باشد، علاوه بر آثار مستقیم آن، آثار وضعی مثبت دیگری نیز مانند قضازدایی خواهد داشت و موجب جلوگیری از بسیاری مرافعات و طرح دعاوی در محاکم خواهد شد. در نتیجه قوانین باید شفاف و متناسب با نیازهای روز تنظیم شود؛ البته معتقد به استواری قوانین نیز هستیم؛ اما با توجه به فاکتورهای زمان و مکان و متغیرهای دیگر به نظر می‌رسد قوانین باید هر از گاهی مورد بازبینی قرار گیرند.
ثبت متولی شناسایی اراضی ملی نیست
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تهران در مورد وظیفه‌ سازمان ثبت در قبال اراضی ملی اظهار کرد: ماده ۱۳، ۳۹ و ۵۶ قانون جنگل‌ها و مراتع، متولی شناسایی اراضی ملی را مشخص کرده و طبق قانون لازم است که اداره‌ منابع طبیعی، اراضی ملی را شناسایی و به ما معرفی کند تا برای آنها در کوتاهترین زمان ممکن اقدام به صدور سند کنیم.
وی با بیان این‌که سازمان ثبت متولی شناسایی اراضی ملی نیست، افزود: خوشبختانه در این زمینه تعامل خوبی بین ثبت و اداره‌ منابع طبیعی برقرار است و واحدهای ثبتی نیز کوچکترین مشکلی در جهت صدور سند برای این اراضی ندارند. بنابراین پس از معرفی اراضی ملی از سوی منابع طبیعی، سند مورد نیاز این اراضی طی فرآیندی چند روزه صادر می‌شود.
آدابی تاکید کرد: ما معتقدیم دولت به معنای اعم کلمه یعنی همه‌ قوا وظیفه ارائه خدمات به ملت را دارند و در راستای ارائه خدمات صحیح، دقیق و بی‌پیرایه باید از یکدیگر سبقت بگیرند. بنابراین دیدگاه‌ها در زمینه‌ انجام اقدامات مثبت از جمله مبارزه با بحث زمین‌خواری نباید بخشی باشد؛ زیرا این موضوع یک امر ملی است و باید تعاملات بین بخشی به بهترین نحو برقرار شود.
اتمام مقدمه کاداستر در 5 شهر تهران
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تهران با اشاره به انجام مقدمات سامانه‌ کاداستر گفت: عملیات عکسبرداری، نقشه‌کشی و عرصه‌سازی و پلاک‌گذاری که در واقع مقدمه کاداستر است، در اسلام‌شهر، کهریزک، شهر قدس، شهریار و ملارد تمام شده است.
وی هم‌چنین در مورد اقدامات ثبت استان تهران در حوزه‌ IT گفت: طبق برنامه‌ در دست اجرا، تا پایان سال جاری نرم‌افزار اتوماسیون اداری در کل واحدهای ثبتی شهر تهران مستقر خواهد شد. هم‌چنین تهیه و نصب نرم‌افزار اداری مالی و کارگزینی و ورود اطلاعات به این مجموعه در دست اجرا است. آدابی اضافه کرد: پروژه دیگری که برای 6 ماه‌ دوم سال جاری در نظر گرفته‌ایم، اسکن دفاتر املاک در باقیمانده واحدهای ثبتی استان تهران است. وی با ابراز امیدواری نسبت به مکانیزه‌ کامل واحدهای ثبتی استان تهران گفت: امیدواریم تا پایان سال، بحث مکانیزاسیون در بعضی واحدها به صورت کامل انجام شود که ان‌شاءا... این امر در واحد ثبتی شمیران تا پایان سال محقق خواهد شد.
افتتاح سه واحد ثبتی تا پایان ماه جاری
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران با اعلام خبر افتتاح واحد ثبتی جنوب غرب تهران تا پایان آبان‌ اظهار کرد: در راستای بازسازی و افتتاح واحدهای ثبتی در سال جاری، مدتی قبل واحد ثبتی جنوب شرق تهران را افتتاح کردیم و امیدواریم تا پایان آبان نیز همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)، دو واحد ثبتی در جنوب غرب تهران و همین‌طور واحد ثبتی شماره 2 کرج را افتتاح کنیم.
وی افزود: در ۶ ماه‌ اول سال‌جاری ادارات ثبت فشم، فیروزکوه و قلهک بازسازی شدند که این بازسازی با توجه به استانداردهای متعارف و شناخته شده‌ای مانند ۵S و سیستم open صورت گرفته است.
آدابی اضافه کرد: برای تکریم ارباب رجوع نیز گام‌های مثبتی برداشتیم که از جمله تغییر مکان بعضی واحدهای ثبتی مانند واحد شهر قدس بوده که جای مناسبی برای دسترسی شهروندان نداشته‌اند.
ارائه ۴۵۰ پروانه‌ تخصصی به مشاوران املاک
مدیرکل ثبت استان تهران در ادامه، ساماندهی مشاوران املاک و خودرو را از دیگر اقدامات سازمان ثبت عنوان و خاطرنشان کرد: در تهران حدود 12‌هزار مشاور املاک رسمی داریم که این تعداد قابل مقایسه با سایر شهرهای کشور نیست.
وی افزود: در راستای ساماندهی مشاوران املاک تاکنون از بیش از‌هزار مشاور املاک آزمون گرفته‌ایم که از این تعداد حدود‌هزار نفر پذیرفته شده‌اند. از این تعداد پذیرفته‌شدگان تاکنون برای ۴۵۰ نفر پروانه‌ تخصصی صادر کردیم که صدور این پروانه‌ها به معنای آن است که این مشاوران از دید ما، حداقل‌های لازم را برای اشتغال به شغل مشاور املاک دارند.
آدابی با بیان این‌که مقدمه‌ صدور پروانه‌های تخصصی، شرکت در یکسری کلاس‌های آموزشی است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای این پروانه‌های تخصصی برای مشاوران املاک آن است که مردم با اطمینان خاطر به این افراد مراجعه می‌کنند؛ زیرا آنها را تایید شده از سوی قوه قضاییه می‌دانند.
به‌زودی بخشنامه می‌کنیم اسناد فقط برای املاک مورد معامله در مراکز دارای پروانه تخصصی صادر می‌شود
مدیرکل ثبت استان تهران در مورد ضمانت اجرایی این پروانه تخصصی گفت: در آینده‌ای نزدیک به دفاتر اسناد رسمی بخشنامه خواهیم کرد که اسناد تنها برای املاکی صادر می‌شود که معامله آنها در مراکز دارای پروانه تخصصی تنظیم و ثبت شد باشد.