خوشبینانه است اگر بگوییم با وجود عدم توازن میان مصرف و تولید آهن بحث ساخت ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی در سال تاثیری روی قیمت انواع آهن‌آلات در کشور نداشته باشد. محمدحسین دیده‌ور، کارشناس بازار آهن در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: زمانی که توازن بین عرضه و تقاضا در بازار آهن به هم می‌خورد، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که کمبود آهن در بازار بحث ساخت ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی در سال را با چالش مواجه می‌کند، توضیح داد: از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت انواع آهن‌آلات در بازار داخلی افزایش یافته است که یکی از دلایل آن افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی به خصوص در بخش مواد اولیه یعنی؛ شمش، بیلت و اسلب بوده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز بی‌تاثیر بر افزایش قیمت جهانی آهن نبوده است، ضمن این‌که هم‌اکنون بنا به اعلام بانک مرکزی نقدینگی موجود در بازار بسیار بالا است و مطمئن‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاری بخش مسکن است، زیرا هم نیاز مردم است هم دولت برای ساخت‌وسازها وام‌های مناسبی می‌دهد.

دیده‌ور یکی از ضعف‌های موجود در بخش آهن‌آلات کشور را نبود آمار صحیح در بخش تولید و مصرف عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال آمار مشخصی از میزان نیاز کشور به انواع آهن‌آلات برای ساخت‌وسازها وجود ندارد، در حالی که وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی به عنوان متولی تامین آهن‌آلات کشور موظفند در این زمینه آمار دقیقی ارائه کنند و فقدان آمار باعث گرانی‌های مقطعی مانند شرایط فعلی می‌شود.

این کارشناس بازار آهن همچنین از احتمال کاهش واردات آهن به کشور طی سال جاری خبر داد و تصریح کرد: اعمال محدودیت‌ برای بانک‌های کشور باعث شده برای گشایش ال‌سی دچار مشکل شویم و واردات آهن‌آلات با تنگنا مواجه شود.

وی توضیح داد: عمده آهن‌آلاتی که در بخش ساختمان‌سازی مصرف می‌شوند از سه بخش کارخانه‌های بخش خصوصی، ذوب آهن و واردات تامین می‌شوند.

وی گفت: عمده واردات آهن‌آلات به کشور از کشورهای آسیای میانه به دلیل نزدیکی و ارزان بودن کرایه حمل و نقل و چین به دلیل ارزانی کالا انجام می‌شود.

دیده‌ور همچنین درباره واردات آهن‌آلات توسط وزارتخانه‌های مسکن، راه‌و ترابری، نیرو و نفت اظهار کرد: این چهار وزارتخانه برای تامین انواع آهن‌آلات مورد نیاز خود مجوز واردات داشتند، اما اطلاعی ندارم که تا چه میزان در جهت تامین نیاز خود موفق بوده‌اند. در هر صورت اگر این وزارتخانه‌ها اقدام به واردات کنند فشار روی بازار مصرف داخلی کاسته می‌شود.