وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در کشور به ۵/۳میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. به گزارش ایسنا، مهندس سعیدی‌کیا در جلسه‌ای که با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان لرستان برگزار شد، گفت: سالانه در کشور به دستور رییس‌جمهور ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که امسال این تعداد به ۳۰۰‌هزار واحد افزایش یافته است.

وزیر مسکن و شهرسازی افزود: سهم لرستان از مجموع این ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی ۷۰‌هزار واحد تعیین شده که ۶۰‌هزار واحد آن شهری و ۱۰‌هزار واحد نیز روستایی است.

وی تصریح کرد: ۱۵‌میلیون خانه در کشور وجود دارد که ۵/۱۶میلیون خانوار در آن سکونت دارند. سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه ۶۷‌درصد از خانوارهای کشور صاحب ملک، ۲۷‌درصد اجاره‌نشین و مابقی در واحدهای مسکونی بهزیستی و کمیته امداد به سر می‌برند، افزود: سالانه ۸۰۰‌هزار ازدواج در کشور صورت می‌گیرد که برای تامین مسکن آنها با کمبود مواجه هستیم.

وزیر مسکن در بازدید از پروژه‌های در دست اقدام مسکن و شهرسازی استان و بنیاد مسکن در شهرستان پلدختر گفت: بیمارستان ۶۴ تختخوابی پلدختر تیر ماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی در جریان بازدید از بیمارستان ۶۴ تختخوابی پلدختر گفت: احداث این بیمارستان از مصوبات سفر هیات دولت به استان لرستان است که ۷۵‌میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافته است.

وی گفت: دولت نهم تاکنون ۵۳‌هزار واحد اجاره‌ای در کشور، احداث کرده و در اختیار متقاضیان فاقد مسکن قرار داده است.

سعیدی‌کیا افزود: به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مسکن در سراسر کشور، تسهیلات ویژه داده می‌شود. وزیر مسکن و شهرسازی گفت: مردم می‌توانند با ثبت‌نام در تعاونی‌های مسکن مهر سراسر کشور صاحب مسکن شوند.

بازسازی روستاهای استان

در این بازدید استاندار لرستان گفت: امسال اعتبارات ساخت واحدهای مسکونی روستایی فصل خاصی ندارد.

دکتر سید حسین صابری افزود: در صورت همکاری مردم و توان بنیاد مسکن، بخش عمده‌ای از واحدهای مسکونی روستاهای استان لرستان بازسازی می‌شود.

وی گفت: دولت نهم معتقد است با توجه به اینکه روستاها زمینه رشد، توسعه، تولید و تامین‌کننده بسیاری از نیازمندی‌های عمومی کشور و جامعه هستند؛ باید به روستاها رسیدگی شود.

وی جمعیت ساکن در روستاهای استان لرستان را مطلوب ارزیابی و بر ضرورت رسیدگی به روستاییان تاکید کرد.

استاندار لرستان گفت: با پیگیری‌ها و پیشنهادهایی که شد وزیر مسکن و شهرسازی با اولویت تامین مسکن روستاها، موافقت کرد.

کمبود ۵۹هزار واحد مسکونی

در ادامه صابری با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان گفت: ۱۲۰۰‌هکتار شبکه معابر در شهرستان خرم‌آباد وجود دارد که ۵۶۰‌هکتار از آن به‌طور کامل خاکی است.

وی با بیان اینکه زیربنای ۴۰‌درصد از واحدهای مسکونی در لرستان ۴۰ تا ۸۰‌متر است، خواستار همکاری وزیر مسکن برای تامین زمین‌های مورد نیاز بالاخص در شهرستان خرم‌آباد شد.

در بخشی از این جلسه مهندس غلامی، رییس مسکن و شهرسازی لرستان، از کمبود بیش از ۵۹‌هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در استان خبر داد و افزود: در لرستان چهار هزار و ۸۶۳‌واحد مستهلک وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۲۵‌هزار ازدواج در لرستان رخ می‌دهد، تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز استان را ۹۵‌هزار و ۳۱۱‌واحد اعلام کرد.

لزوم تسریع در تکمیل بیمارستان

در این بازدید، حجت‌الاسلام سید محمد مهدی شاهرخی، نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی، به مساله بیمارستان ۶۴ تختخوابی در دست احداث پلدختر اشاره کرد و گفت: روند ساخت این بیمارستان بعد از چند سال مردم را با بزرگ‌ترین مشکل روبه‌رو کرده است.

وی افزود: باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی پلدختر و قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی و حوادث ناگوار رانندگی، ضروری است مسوولان ذی‌ربط برای تکمیل بیمارستان ۶۴‌تختخوابی پلدختر عجله کنند.