وزارت مسکن باید از شهرهای جدیددر قبال زیان نقدینگی سرگردان حفاظت کند

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: مسوولان وزارت مسکن وشهرسازی باید در قبال زیان نقدینگی سرگردان از شهرهای جدید تحت پوشش حفاظت کنند تا پدیده بورس بازی زمین و مسکن در این مناطق تشدید نشود. «سیدعلیرضا قهاری» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: موضوع جذب نقدینگی در شهرهای جدید سیاستی اصولی برای رونق بخشیدن به این مناطق محسوب می‌شود، اما این منابع باید به درستی در جهت هدف هدایت شوند.

به گفته این مقام مسوول، سرمایه سرگردان در هر بخش اقتصادی که وارد شود، آثار مخربی برجای می‌گذارد و در بازار ساختمان و مسکن نیز در دوره رونق، شاهد آثار ویرانگر آن بودیم.

قهاری با انتقاد از نبود هویت و سیمای شهری در شهرهای جدید وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی، گفت: نداشتن امکانات زیربنایی مناسب، نبود اشتغال و جنبه خوابگاهی داشتن این شهرهای جدید از نقاط ضعف این مناطق محسوب می‌شوند.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن افزود: هر یک از شهرهای جدید باید دارای شاخصه ویژه‌ای باشند و براساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد، اما در زمان حاضر بین اهدافی که در خصوص هر یک از این شهرها مطرح می‌شود با واقعیت فاصله زیادی وجود دارد.

قهاری معتقد است: پیش از اینکه برنامه ایجاد شهر جدیدی شکل اجرایی به خود بگیرد، باید برای آن هویتی مشخص تعریف شود و در جهت آن برنامه‌ها را به مورد اجرا گذاشت.

وی پیشنهاد کرد: شهر جدید ایوانکی که در ۶۰کیلومتری تهران در مسیر سمنان واقع شده است، به کاربری ورزشی اختصاص یابد و با انتقال تشکیلات تربیت بدنی به این منطقه دهکده المپیک احداث شود. به عقیده عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن، امکانات فعلی ورزشگاه آزادی با بیش از ۳۵سال قدمت، توان پاسخگویی به‌رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای را ندارد و ضروری است در ایوانکی محل مناسبی برای این منظور و با شیوه مناسب ساخته شود.

قهاری طراحی خطوط حمل‌ونقل مناسب، به‌ویژه ریلی را برای شهرهای جدید نیازی اساسی دانست و گفت: برای تحقق آن باید اعتبارات ویژه و فوری اختصاص یابد تا روزانه میلیون‌ها لیتر بنزین برای رفت و آمد بین شهر جدید و شهر مادر مصرف نشود.

از مجموع ۲۰شهر جدید که در کشور در دست اجرا است و تحت پوشش وزارت مسکن و شهرسازی قرار دارند، ۱۴شهر دارای جمعیتی بیش از ۵۰۰هزار نفر هستند.