شهردار تهران از حل مشکل کمبود بنزین خودروهای شهرداری خبر داد و گفت: سهمیه بنزین در یک مرحله به شهرداری تهران تحویل داده شده و مسوولان مربوط قول دادند کارت‌های سوخت شهرداری را به موقع شارژ کنند. به گزارش ایسنا، دکتر محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم افتتاح بخشی از بزرگراه آزادگان حدفاصل تهران ـ کرج تا بزرگراه فتح ادامه داد، اگر آنها به این تعهد عمل کنند، دیگر مشکلی برای تامین بنزین نخواهیم داشت.

قالیباف درباره درگیری شهرداری تهران با عده‌ای که قصد ساخت‌وساز در منطقه ۲۲ شهرداری تهران را داشته‌اند، نیز توضیح داد: عده‌ای بدون مجوز، قصد احداث یک ‌هزار و ۶۰۰‌واحد مسکونی را در این منطقه و محدوده بزرگراه شهید همت داشتند که شهرداری تهران با حکم قوه قضاییه از این ساخت‌وساز غیرمجاز جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران با هر ساخت‌وساز غیرمجازی که متعلق به هر نهاد، سازمانی یا مردم باشد، برخورد می‌کند.

شهردار تهران افزود: البته اگر عده‌ای که قصد ساخت‌وساز در منطقه ۲۲‌شهرداری را داشتند، از طریق قانونی اقدام و مجوز دریافت می‌کردند، با آنها همکاری می‌شد و لازمه این مساله نیز آن است که ساخت‌وساز با طرح تفصیلی منطقه هماهنگ و همخوانی داشته باشد در غیر این صورت اجازه ساخت‌وساز نخواهیم داد.

فروش ۴۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده سوال دیگر خبرنگاران بود که وی در این باره نیز، گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران، فروش ۴۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت را تصویب کرده که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده و تا قبل از پایان سال، فروش ۴۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت اعلام می‌شود؛ تا مردم اقدام به خرید اوراق کنند.

قالیباف درباره علت استفاده نکردن شهرداری از اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده در سال گذشته، گفت: سال گذشته، سیستم بوروکراسی اجازه فروش این اوراق را به شهرداری نداد، اما امسال تا قبل از پایان سال، اوراق مشارکت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

قالیباف کمبود سیمان و میلگرد را از مشکلات شهرداری در احداث و تکمیل پروژه‌های عمرانی برشمرد و گفت: پروژه‌های عمرانی در یک یا دو شیفت در حال انجام است و به‌رغم کمبود سیمان، میلگرد و قیر پروژه‌ها بدون وقفه احداث می‌شود.

قیمت‌گذاری املاک معارض

وی درباره قیمت‌گذاری املاک معارض، گفت: قیمت املاک معارض با استفاده از دفترچه قیمت‌گذاری کارشناسی تعیین می‌شود و اگر در این زمینه مشکلی به وجود آید و مالک و شهرداری به توافق نرسند، مشکل از طریق ماده ۹ قوه قضاییه حل می‌شود که البته سه تا چهار درصد پروژه‌ها مشمول این ماده می‌شوند.

شهردار تهران هزینه‌های تملک املاک معارض را سنگین عنوان و تصریح کرد: شهرداری هزینه‌های سنگینی بابت تملک املاک معارض واقع در طرح‌ها پرداخت می‌کند، به عنوان مثال احداث بزرگراه شهید بابایی ـ صیاد شیرازی دو میلیارد تومان هزینه داشت در حالی که هشت تا ۹‌میلیارد تومان هزینه تملک املاک معارض این پروژه شد.

وی افزود: دستگاه‌های دولتی و ارگان‌های مختلف علاوه‌بر مردم هزینه ملکشان را که در طرح واقع شده از شهرداری می‌گیرند، در حالی که طبق قانون نباید بگیرند، اما در طول سال‌های گذشته، هزینه‌های سنگینی از سوی شهرداری به ارگان‌های دولتی بابت تملک پرداخت کرده است.

قالیباف یادآور شد: البته معارضان تاسیساتی به خاطر مشکلات فنی، وقت بیشتری را از شهرداری می‌گیرند.

وضعیت اتوبان‌ها

وی درباره وضعیت اتوبان‌های تهران در طرح جامع و تفصیلی پایتخت نیز گفت: طرح جامع تهران شامل حمل‌ونقل و ترافیک، معابر، سرانه‌های خدماتی و غیره می‌شود و در این طرح توجه جدی به توسعه حمل‌ونقل عمومی، تکمیل خطوط مترو و احداث تونل توحید و پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران افزود: به عنوان مثال کار مطالعاتی برای وصل کردن بزرگراه صدر و نیایش از طریق تونل آغاز شده که اگر این مطالعات نتیجه بدهد، این پروژه تاثیر جدی در حرکت‌های شرق به غرب خواهد داشت.

وی افزود: مطالعه پروژه‌ای دیگر از گردنه تنباکوچی به سمت تیرانداز و اتوبان افسریه آغاز شده که اگر این پروژه به موقع و در زمان‌بندی اجرا شود، بار ترافیکی سنگین افسریه حل خواهد شد.

قالیباف در پایان از افتتاح بزرگراه شهید باکری طبق زمان‌بندی در سال آینده خبر داد.