ممیزی انرژی در ساختمان‌ها الزامی شد

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: ممیزی انرژی با هدف صرفه‌جویی مصرف سوخت در ساختمان‌های نوساز الزامی شده است. به گزارش ایرنا، مهندس محمدرضا اسماعیلی در همایش مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی با استفاده از تجهیزات مناسب در صنعت ساختمان در مشهد گفت: ممیزی انرژی در ساختمان‌های دارای سقف بیشتر در سراسر کشور آغاز شده است.

وی افزود: در مبحث (۱۹) قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان مصوب مجلس شورای اسلامی، به ‌صرفه‌جویی انرژی در صنعت ساختمان تاکید شده و هم اینک این قانون در شهرهای سردسیر کشور شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی و زنجان اجباری شده است.

به گفته وی در اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان، عایق‌های حرارتی در بدنه ساختمان و همچنین در، پنجره و شیشه دو جداره نصب خواهد شد و از نفوذ حرارت و صوت جلوگیری و باعث کاهش سوخت حرارتی خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: برای صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها، راه‌کاری اجرایی توسط سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور به‌ مهندسان رشته‌های عمران، معماری، تاسیسات برقی و مکانیکی آموزش داده می‌شود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: در بخش تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان، دستگاه‌های هوشمند روشنایی، ترموستات و کلیدهای قطع کن اتوماتیک در دستگاه‌های گرمازا و سرمازا نصب خواهد شد.

کارشناس بهینه‌سازی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی در این همایش گفت: دولت به شرکت‌ها و کسانی که در بخش ساختمان، کشاورزی، حمل و نقل و صنعت ‌الگوی مصرف صرفه‌جویی انرژی را رعایت کنند، یارانه پرداخت می‌کند.

فیروز خدیوی اظهار کرد: دولت در اجرای مبحث قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان به ‌پروژه‌های واحدهای مسکونی که اقدام به ‌بهینه‌سازی مصرف انرژی کنند برای هر مترمربع ۱۸۰۰تومان تا سقف۳۰میلیون تومان یارانه پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: واحدهایی که بیشتر الگوی مصرف سوخت از استاندارد تعیین شده انرژی مصرف کنند، مشمول ۲۰درصد جریمه افزایش قیمت فرآورده سوختی خواهند شد.