معاون اداری مالی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: قرارداد واردات ۲۵۶هزار تن آهن‌آلات از خارج کشور برای بازسازی مدارس امضا شده است. به گزارش ایرنا، سیدباقر مسلمی در یک نشست خبری در بندرعباس افزود: تا پایان امسال براساس قراردادهای منعقد شده با فروشندگان، این مقدار آهن‌آلات از خارج وارد می‌شود.

وی، دلیل تقاضای واردات را بالا بودن حجم پروژه‌های تعریف شده این سازمان در کشور و جلوگیری از التهاب بازار مصالح عنوان کرد.

مسلمی گفت: سال ۸۵، مجلس شورای اسلامی اعتبار خاصی به میزان ۴میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس غیر‌مقاوم در مقابل حوادث تصویب کرد و به مدت چهارسال به این سازمان مهلت داد که به این امر بپردازد.

وی گفت: در سال گذشته، ۶۰۹میلیون دلار از اعتبار ۴میلیارد دلاری در نظر گرفته شده به این سازمان اختصاص یافت که با این میزان اعتبار ۲هزار و ۱۰۸ پروژه تعریف شد و بیش از ۸۰درصد آنان بهره‌برداری شد و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

مسلمی ادامه‌ داد: در سال ۸۶ از همان محل ۴میلیارد دلاری‌، مبلغ ۷هزار و ۸۰۰میلیارد ریال به این سازمان اختصاص یافت که مبلغ یادشده در کنار ۶هزار و ۲۰۰میلیارد ریال بودجه سالانه سازمان به همراه ۳هزار میلیارد ریال تعهد خیران مدرسه‌ساز رقم هنگفتی را در برمی‌گیرد.

معاون نوسازی مدارس کشور گفت‌: با این حجم ۱۷هزارمیلیارد ریال اعتبار که حجم بالایی است، متوجه شدیم که ‌اگر ما وارد بازار مصالح شویم، بدون شک بازار مصالح را تحت‌تاثیر قرار خواهیم داد و این تاثیر به مراتب بر زندگی مردم هم اثر نامطلوب خواهد داشت.

وی گفت: از این رو برای جلوگیری از التهاب در بازار مصالح بخصوص آهن‌آلات که از عمده مصالح ساختمانی به شمار می‌رود، تصمیم به واردات گرفتیم.

وی افزود: براساس نیازهای سال ۸۶و ۸۷ از هیات‌دولت مجوز واردات کسب کردیم که از محل طرح تخریب و توسعه مدارس سال‌۸۵، مبلغ ۱۵۰میلیون دلار را به واردات آهن‌آلات اختصاص دهیم.

مسلمی افزود: با طی مراحل‌قانونی و کسب مجوز و انعقاد قرارداد با فروشندگان وارد عمل شدیم که درماه گذشته نیز یک کشتی به ظرفیت ۴۰هزارتن وارد کشور شد و همچنین یک کشتی ۳۵هزارتنی نیز هم در حال تخلیه داریم.

وی اضافه کرد: یک کشتی ۱۵هزارتنی نیز در راه داریم و دو کشتی دیگر در مجموع به ظرفیت ۳۵هزار تن دیگر در حال بارگیری هستند و بقیه آن تا پایان امسال وارد کشور خواهد شد.