مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران گفت: در سه سال گذشته و از زمان تهیه برگه پیش‌سند تنها ۳۹۵‌برگه، با وجود ساخت‌وساز فراوان در پایتخت صادر شده است. فرزان شیروان بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برگه پیش‌سند به منظور جلوگیری از تخلفات در فروش یک واحد مسکونی به چند نفر، اواسط سال ۸۳ تهیه شده است، افزود: به‌رغم اینکه از آن زمان تا آبان‌ماه امسال تنها ۳۹۵‌برگه پیش‌سند صادر شده، اما در این مدت حداقل ۲۰۰‌هزار پروانه ساختمانی در مناطق ۲۲‌گانه تهران صادر شده است. وی گفت: حدود ۳۰۰‌برگه پیش‌سند هم تنها در سال اول که پیش‌سند تهیه و اطلاع‌رسانی زیادی درباره آن انجام شد، صادر شده است و در سال‌های اخیر شهروندان استقبال زیادی از دریافت این برگه برای جلوگیری از تخلفات، نکرده‌اند.

شیروان بیگی تصریح کرد: این در حالی است که گزارش‌هایی مبنی‌بر فروش یک واحد مسکونی از سوی متخلفان به چند خریدار وجود دارد و شهروندان باید برای جلوگیری از این تخلفات از فروشنده تقاضای پیش‌سند کنند.

وی افزود: پیش‌سند زمانی که ساختمان حداقل در مرحله فونداسیون باشد، بنا به تقاضای مالک ساختمان صادر و در آن تمام اطلاعات پروانه بر و کف ساختمان لحاظ می‌شود و اگر تخلف در احداث ساختمان رخ داده باشد، برگه پیش‌سند صادر نخواهد شد. همچنین تحت هیچ شرایطی المثنی این برگه صادر نمی‌شود.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران، اجباری و الزامی نبودن صدور پیش‌سند را مهم‌ترین دلیل استقبال نکردن مردم از این برگه دانست و تاکید کرد: صدور برگه پیش‌سند باید الزامی و اجباری شود، تا مالکانی که قصد فروش ساختمان خود را دارند این برگه را تهیه کنند. در این صورت از وقوع بسیاری از تخلفات ساختمانی جلوگیری می‌شود.

وی یادآور شد: باتوجه به صدور حدود ۲۰۰‌هزار پروانه ساختمانی در سه سال گذشته باید میزان صدور پیش‌سند به بیش از سه هزار برگه یا به عبارتی صد برابر تعداد پیش‌سندهای صادر شده فعلی افزایش می‌یافت.