همه چیز درباره استفاده از مسکن مهر
گروه مسکن: طرح مسکن مهر در قالب واگذاری حق بهره‌برداری از زمین برای ساخت مسکن کوچک با متوسط زیربنای هر واحد 75 متر مربع و با هدف کاهش و حذف هزینه زمین از قیمت تمام شده ساختمان برای انطباق با توان مالی خانوارهای کم‌درآمد و میان درآمد در نظر گرفته شده است.

مطابق این طرح کلیه متقاضیان فاقد مسکن (اعم از کارکنان دولت،‌ کارگران و صاحبان مشاغل آزاد) در قالب تعاونی‌های مسکن توسط اداره تعاون شهرستان و استان سازماندهی و به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی می‌شوند. سازمان مسکن و شهرسازی پس از تطبیق شرایط متقاضیان، به تخصیص زمین مورد نیاز برای تعاونی‌ مسکن مربوط اقدام خواهد کرد تا عملیات آماده‌سازی (در صورت نیاز) و احداث مسکن از طریق تعاونی مسکن یا انتخاب مجری ذی‌صلاح انجام شود. واگذاری حق بهره‌برداری از زمین به ساکنان کلانشهرها (تهران، ‌مشهد، اصفهان، ‌شیراز، تبریز، کرج) در شهرهای جدید همجوار صورت می‌گیرد. در این طرح متقاضیان تنها مالک اعیانی واحد مسکونی احداثی خواهند بود و هرگونه نقل و انتقال ملک همراه با عرصه،‌ خلاف قانون و باطل است.
شرایط متقاضیان
متقاضیان طرح باید واجد شرایط ذیل باشند:
1 - فاقد مسکن یا زمین مسکونی ملکی باشند.
۲ - قبلا از هیچ یک از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.
3 - متاهل یا سرپرست خانوار باشند.
۴ - حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا باشند (برای مهاجران از شهرهای بزرگ این مدت به یک سال کاهش یابد و برای کارمندان دولتی که به استناد حکم دستگاه مربوط منتقل می‌شوند، سابقه سکونت ملاک عمل نخواهد بود.)
شایان ذکر است موارد 1، 3 و 4 توسط اداره‌های تعاون استان و مورد 2 توسط سازمان مسکن و شهرسازی استان مربوط احصا می‌شود.
مدارک مورد نیاز جهت ارائه به اداره تعاون محل ثبت‌نام:
1 - تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه متقاضی و همسر.
۲ - گواهی معتبر مبنی بر حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا (برای مهاجران از شهرهای بزرگ یک سال).
3 - تاییدیه عدم داشتن مسکن یا زمین ملکی اعضا از طرف تعاونی‌ مربوط به همراه گواهی محضری فرد مبنی بر عدم داشتن مسکن یا زمین مسکونی ملکی.
تسهیلات احداث مسکن در قالب واگذاری حق بهره‌برداری از زمین:
اجاره بلندمدت (تا 99 سال) زمین به متقاضیان.


اعطای 10میلیون ریال تسهیلات بانکی برای عملیات آماده‌سازی زمین.
اعطای تسهیلات بانکی برای ساخت تا سقف ۱۴۰میلیون ریال، حداکثر تا (۸۰درصد) هزینه‌های احداث هر واحد که به صورت ۱۵ ساله و به روش پلکانی تقسیط می‌شود.
4 - اعطای کمک سود تسهیلات بانکی آماده‌سازی و ساخت واحد.
تعیین اجاره‌بهای سالانه زمین در طول دوره بهره‌برداری:
1 - شهرهای جدید: براساس قیمت هر مترمربع در سال 10000ریال.
۲ - شهرهای بالای ۵۰۰هزار نفر تا یک‌میلیون نفر: ۲۰درصد قیمت زمین براساس ارزش معاملاتی و حداکثر تا ۱۰۰۰۰ریال برای هر مترمربع در سال.
3 - شهرهای 250 تا 500هزار نفر: 15درصد قیمت زمین براساس ارزش معاملاتی و حداکثر تا 7000ریال برای هر مترمربع در سال.
۴ - شهرهای کمتر از ۲۵۰هزار نفر: ۱۰درصد قیمت زمین براساس ارزش معاملاتی و حداکثر تا ۵۰۰۰ریال برای یک مترمربع در سال.