مقامات وزارت فرهنگ چین از برگزاری همایشی در اوایل سال آینده میلادی با هدف بررسی راهکارهای جلوگیری از نابودی قدیمی‌ترین روستای کشور چین خبر دادند.

به گزارش ایسنا، روستای لیجیاشان (Lijiashan)، قدیمی‌ترین روستای کشور چین محسوب می‌شود و قدمت آن به هزاران سال می‌رسد. این روستای تاریخی در دهه‌های اخیر بارها توسط باستان‌شناسان کاوش شده است. آخرین پروژه کاوش در روستای لیجیاشان در سال ۲۰۰۳ میلادی انجام شد که به کشف اشیای تاریخی چند هزار ساله انجامید.

این روستای تاریخی که یکی از صدها روستای تاریخی چین است، در نزدیکی رود زرد (Yellow River) قرار دارد. در این روستا علاوه بر بناهای تاریخی، بیش از ۴۰۰ غار با قدمت حدود ۵۰۰ سال وجود دارند.

روستای تاریخی لیجیاشان از سال‌ها پیش مورد بی‌توجهی بوده است. در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از بناهای تاریخی این روستا، جای خود را به ساختمان‌های بتنی دادند و تعدادی نیز به‌دلیل عدم توجه کافی تخریب شده‌اند. اکنون مقامات وزارت فرهنگ چین قصد دارند در یک فصل جدید، کاوش که ماه ژانویه سال آینده میلادی آغاز می‌شود و تا دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی ادامه دارد، محوطه‌های تاریخی دهکده لیجیاشان را به‌شکل دقیق کاوش کنند و مقدمات ثبت این دهکده را به‌عنوان سی‌وپنجمین محوطه تاریخی کشور چین در فهرست میراث جهانی یونسکو فراهم کنند.

همچنین قرار است، نتایج چند دهه کاوش در این روستا تا پیش از سال ۲۰۱۲‌میلادی در قالب کتابی به‌چاپ برسد و همایشی نیز برای بررسی چند دهه کاوش در این دهکده در اوایل سال آینده میلادی برگزار شود.