طرح جامع رتبه‌بندی پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی از نظر رعایت اصول ایمنی تدوین می‌شود. به گزارش ایرنا، این مهم در قطعنامه گردهمایی اخیر مسوولان دستگاه‌های اجرایی و دست‌اندرکاران امور ایمنی در تهران عنوان شد.

براساس این قطعنامه، وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و کشور به تدوین طرح رتبه‌بندی شرکت‌های ساختمانی به لحاظ رعایت اصول ایمنی و اعطای نشان ایمنی موظف شده‌اند.

تشدید نظارت بر فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی برای رعایت اصول ایمنی و تشکیل کمیته نظارتی متشکل از سازمان‌های کار و شهرداری‌ها از دیگر مفاد این قطعنامه است.

در این قطعنامه، بازنگری در قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های ایمنی و تعیین صلاحیت مسوولان ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی ۲۵نفر به بالا توسط وزارت کار، حضور این افراد در کارگاه‌ها و همچنین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین در این قطعنامه آمده است: برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروی انسانی شاغل در پیمانکاری‌ها و شرکت‌های ساختمانی، مجریان و مهندسان ناظر اجباری شود.

با اجرایی شدن پیشنهادهای مسوولان ایمنی، از این پس کارگران ساختمانی متقاضی دریافت کار، ملزم به آشنایی با دانش ایمنی هستند.

در این قطعنامه پیشنهاد شده است: دروس ایمنی در رشته‌های دانشگاهی به‌ویژه رشته ساختمان و همچنین دروس آموزش و پرورش و مراکز فنی و حرفه‌ای اجباری شود.