شمال تهران تعیین‌کننده بازار سوداگری مسکن است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است چند نقطه شمال شهر تهران نظیر منطقه الهیه و یا فرشته جریان منسجم بازار سوداگری را در بخش مسکن تعیین می‌کنند. محمد خوش‌چهره در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بازار سوداگری مسکن همچون «سگ‌هاری است که رها شده و به جان بازار مسکن افتاده است»، گفت: در شرایط کنونی همه توجه مسوولان و دست‌اندرکاران بخش مسکن به شکل انحرافی به جریان عرضه و تقاضای بازار مسکن معطوف شده و از توجه به بازار سوداگری مسکن منحرف شده است.

وی با تاکید بر توجه جدی به بازار سوداگری مسکن، تصریح کرد: جریان سوداگری زمین و مسکن در کلان شهرها به ویژه در تهران شکل می‌گیرد و بازار مسکن کشور متاثر از این بازار است‌.

نماینده مردم تهران اعلام کرد: چند نقطه شمالی شهر تهران نظیر منطقه ‌الهیه و یا فرشته جریان منسجم بازار سوداگری را در بخش مسکن تعیین می‌کنند، لذا ضعف شوراهای شهر و شهرداری‌ها در کلان شهرها سبب شده تا ایجاد این بازار بر شدت شکاف طبقاتی بیافزاید.

وی با بیان اینکه برای بازار سوداگری مسکن تدبیری اندیشیده نشده است، عنوان کرد: از آنجایی که برای بازار سوداگری مسکن تدابیر لازم از سوی دولت و مجلس دیده نشده است، لذا واگذاری زمین‌های ۹۹‌ساله در اطراف کلان شهرها، مشکلات بخش مسکن را کاهش نخواهد داد.خوش‌چهره سیاست‌های دولت را تورم‌زا خواند و افزود: باید تعارف را کنار گذاشت و به موضوع مسکن عقلایی و منسجم پرداخت که پرداختن به این امر، توجه شهرداری‌ها و شورای شهر به امر سوداگری بازار مسکن همچون عدم اخذ عوارض از خانه‌های خالی از سکنه را می‌طلبد.

وی اظهار داشت: مسکن در شرایط فعلی نظیر بیماری است که باید تحت چندین عمل جراحی قرار گیرد؛ لذا توجه به یک مقوله در این بازار آشفته منجر به بهبود بیماری موجود در آن نمی‌شود.

نماینده مجلس نهم با اعلام اینکه طرح جامع مسکن از جامعیت لازم برای اجرا برخوردار نیست، افزود: صفر کردن زمین به صورت واگذاری زمین‌های ۹۹‌ساله نوعی محدودنگری است که به تنهایی منجر به ساماندهی بازار مسکن نخواهد شد.

وی بیان کرد: با افزایش آشفتگی در بازار مسکن شکاف میان غنی و فقیر شدت یافته که این امر بر خلاف شعار عدالت‌طلبی دولت و مجلس است. رییس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس با اشاره به تاثیر افزایش قیمت مسکن در به تعویق افتادن ازدواج در کشور، عنوان کرد: آشفتگی در بازار مسکن و به تبع شکاف طبقاتی جامعه ناشی از عدم توجه دولت و یا مجلس نیست، بلکه اشکال در این بخش به شیوه‌های اجرا مربوط می‌شود.

وی افزود: ممکن است هدف‌گذاری به صورت کلان مطلوب باشد، اما روش‌های اتخاذ شده به منظور اجرای آنها از جامعیت لازم برخوردار نیست به همین دلیل امروز نابسامانی بر بازار مسکن حاکم شده است.

خوش‌چهره در پایان گفت: مجلس در رابطه با حل معضلات مسکن باید به کمک لایحه طرح جامع وزارت مسکن و شهر‌سازی گام بردارد تا این طرح با جامعیت لازم وارد بازار مسکن شود تا ضمن تحقق شعار عدالت‌گستری به آشفتگی بازار مسکن خاتمه دهد.