رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار گفت: با استناد به گزارش‌های تهیه شده از فعالیت‌های عمرانی کشور، اجرای طرح توانمند‌سازی و بهبود محیط کار باعث شده است تا یک میلیون ساعت کار بدون حادثه در بخش صنعت ساختمان ثبت شود. علی مصریان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: به منظور کاهش حوادث ناشی از کار در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی طرح توانمندسازی و بهبود محیط کار و پیش‌بینی ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی و طرح تشدید نظارت بر اقدامات پیشگیرانه از حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان اجرا می‌شوند.

وی افزود: اما نبود یک سیستم مدیریت ایمنی دلیل اصلی بروز حوادث است، تدوین و اجرای قوانین و آیین‌نامه‌ها در زمینه ایمنی ساخت‌وساز تا حدودی می‌توانند به صورت مقطعی بخشی از معضلات این صنعت را حل کرده و حوادث ضمن کار را در این صنعت کاهش دهد.

رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار گفت: اشتباه کارگران، تجهیزات معیوب و محیط کاری نامناسب مهم‌ترین دلایل بروز حادثه در بخش ساختمان هستند و تامین محیط کار مناسب، تعمیر تجهیزات و آموزش کارگران تاثیر زیادی در کاهش حوادث ضمن کار در بخش ساختمان دارد.

وی تاکید کرد: مسوولان دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران امور ایمنی، کارگروه‌های تخصصی تشکیل داده‌اند تا با انجام اقدامات پیشگیرانه از حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان از میزان خسارت‌های ناشی از حوادث ضمن کار در این بخش کاسته شود.

مصریان گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی، پیشگیری از سهل‌انگاری کارگران، تامین تجهیزات ایمنی کارگران، بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی، ترغیب کارگران به تشویق همکاران خود به رعایت اصول علمی و افزایش تعداد کمیته‌های فنی وحفاظت بهداشت کار را از عوامل موثر در کاهش حوادث ضمن کار در بخش ساختمان است.

وی افزود: اجرای روش‌های توانمندسازی برای پیشگیری از حوادث ضمن کار در بخش ساختمان جزو هدف‌گذاری‌های وزارت کار و امور اجتماعی بوده است و می‌کوشد تا کارفرمایان را به انجام اقدامات داوطلبانه در تامین ایمنی و بهداشت محیط کار در بخش ساختمان ترغیب کند.

رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار گفت: بهبود بهداشت و ایمنی محیط کار با همکاری کارگران وکارفرمایان، تشویق کارگران و کارفرمایان کارگاه‌هایی که اصول ایمنی کار را رعایت می‌کنند و اجرای دوره‌های آموزشی مهم‌ترین اصول روش توانمندسازی کارگاه‌های ساختمانی برای پیشگیری از حوادث کار است.

وی تاکید کرد: نتایج اجرای طرح توانمندسازی و بهبود محیط کار برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی بسیار مطلوب بوده است و ادامه و استمرار در اجرای این طرح می‌تواند صنعت ساختمان را به صنعت بدون حادثه تبدیل کند.