دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه کشور گفت: ستاد حوادث غیرمترقبه کلیه استان‌ها، مکلف به پاکسازی حریم رودخانه‌ها از ساخت‌وسازهای غیرمجاز شدند. به گزارش فارس، حسین باقری با تاکید بر اینکه اگر ستادی نسبت به اجرای این دستور اقدام نکرده باشد، باید پاسخگو باشد، تاکید کرد: عزیزانی که در حریم و بستر رودخانه‌ها خارج از ضوابط و به صورت غیرقانونی بنا ساخته‌اند؛ به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از حضور این بناها در مسیر سیلاب، ستادهای حوادث کلیه استان‌های کشور مکلف به پاکسازی حریم رودخانه‌ها شده‌اند.

وی در خصوص بناهای دارای مجوز گفت: قرار شده است که ستادهای حوادث غیرمترقبه از طریق شهرداری‌ها زمین معوض را در اختیار مالکان این بناها قرار دهند.

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه کشور با اشاره به اقدامات انجام گرفته در پاکسازی حاشیه رودخانه‌های استان گلستان در پاسخ به سوالی در خصوص شهر تهران گفت: مسوولیت مدیریت بحران در شهر تهران بر عهده شهرداری است. بالا بودن قیمت زمین در استان و شهر تهران، مشکلاتی در این رابطه به همراه داشته است. به همین دلیل پیشرفت مناسبی در این رابطه در شهر تهران شاهد نبوده‌ایم. در هر صورت در اختیار نداشتن زمین مناسب دلیل بر این نمی‌شود که شهرداری تهران به وظیفه خود در این رابطه عمل نکند.

وی تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور نسبت به بالا بودن بارش باران بیش از نرم‌های معمول این اقدام باید هر چه سریع‌تر انجام گیرد.

دستگاه پیش‌بینی وضعیت آب و هوای محلی ساخته شد

باقری در بخش دیگر اظهارات خود از ساخت دستگاه پیش بینی وضعیت آب و هوای محلی توسط مرکز هواشناسی استان گلستان خبر داد و تصریح کرد: استان‌هایی که با بارندگی زیاد و با تهدید سیل مواجه هستند، می‌توانند با صرف ۲۰‌میلیون تومان اعتبار این دستگاه را با تجهیزات جانبی آن خریداری و نصب کنند. به گفته وی،‌ متقاضیان می‌توانند برای هماهنگی بیشتر با مرکز هواشناسی استان گلستان تماس بگیرند.

دهیاران مسوولان ستادهای حوادث روستاها شدند

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه کشور از توجیه و ابلاغ وظایف دهیاران در ارتباط با نحوه مقابله با حوادث غیرمترقبه خبر داد و گفت: دهیاران، مسوولان ستادهای حوادث روستاها شدند. وی افزود: انتقال خانه‌های روستایی از مسیر رودخانه‌ها و عدم اجازه ساخت‌وساز به آنها در نقاط حادثه خیز از طریق اجرای طرح آب خیز‌داری و آبخوان‌داری از دیگر اقدامات مهم و موثر برای کاهش خطرات بلایای طبیعی بوده است.

افزایش ۳۰‌درصدی حوادث و ۲۵‌درصدی خسارات در سال جاری باقری در بخش دیگر اظهارات خود با بیان اینکه امسال در مجموع ۵۸۷ مورد حادثه با ۲۳۸ نفر تلفات انسانی مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: در سال‌جاری با کاهش ۱۵‌درصدی تلفات انسانی مواجه بوده‌ایم.

وی میزان خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه را ۳هزار‌میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: امسال مهمترین حادثه کشور توفان گونو بود؛ در حالی که زلزله لرستان با ۴۰۰‌میلیارد تومان خسارت مهمترین حادثه سال گذشته بوده است.

ستاد حوادث استان تهران به سیستم مخابراتی BTS مجهز شد

وی با اشاره به خرید تجهیزات مرتبط با حوادث غیرمترقبه همچون رایانه‌های صنعتی، ۴۰ دستگاه خودروی کامیونتی هومر برای تسهیل امر امداد و نجات و ۷۰ آتلیه سیار فرماندهی تصریح کرد: قرارداد مشترکی میان ستاد حوادث استان تهران و شرکت مخابرات برای راه‌اندازی سیستم BTS منعقد شده است تا براساس آن در مواقع بحران در صورت قطع شدن خطوط ارتباطی، مسوولان مربوط با استفاده از این سیستم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به گفته باقری این سیستم در مانورهای هفته کاهش بلایای طبیعی مرحله آزمایشی خود را با موفقیت گذراند.

وی از تهیه آژیر ویژه حوادث غیرمترقبه و پخش آن برای مردم از طریق رسانه‌ها خبر داد.