رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پرونده کلیساهای تاریخی ایران از سوی کارشناسان ایکوموس تایید شد و اوایل بهار ۸۷ برای ثبت جهانی در کمیته میراث جهانی یونسکو به رای عمومی گذاشته می‌شود. دکتر سید طه هاشمی در گفت‌وگو با مهر درخصوص اعلام نظر کارشناسان یونسکو در مورد پرونده کلیساهای تاریخی ایران افزود: پس از ورود کارشناس ایکوموس (شورای بین‌المللی حفظ بناها و محوطه‌های تاریخی) و بررسی و تطبیق پرونده با آثار، اعلام کردند که پرونده کلیساها مشکلی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اجلاس کمیته میراث جهانی بهار سال آینده برگزار می‌شود و در این اجلاس، پرونده کلیساهای ایران که برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است، برای ثبت در مجمع عمومی اعضای اجرایی یونسکو به رای عمومی گذاشته می‌شود.

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: با توجه به اینکه پرونده خوب تهیه شده و مشکلی نداشته و گزارش کارشناسان ایکوموس نیز مثبت بوده است؛ به همین دلیل امیدواریم پرونده کلیساهای ایران به عنوان نهمین اثر جهانی ایران در یونسکو به ثبت برسد.لازم به ذکر است، پرونده ۱۲ اثر تاریخی که به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال شده شامل کلیساهای مریم، سنت استپانوس، چوپان، زُرزُر و قره کلیسا، ۲ قبرستان تاریخی، ۴ نمازخانه و همچنین محوطه تاریخی دره شهر است.