رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: آزادی عمل زیادی به خیران مسکن‌ساز کشور در زمینه ساخت و انتخاب محل ساخت داده شده است. به گزارش ایرنا، مهندس علیرضاتابش در اولین همایش خیران مسکن‌ساز فارس در شیراز افزود: خیران مسکن‌سازهمچنین در نحوه واگذاری مسکن از آزادی عمل برخوردارند.

وی اضافه کرد: البته در این خصوص یک چارچوب نیز مشخص شده و در اختیار خیران گذاشته شده است.

او گفت: ما در کشور با کمبود مسکن مواجه هستیم که باید این کمبود در طول یک برنامه مشخص جبران شود و در این زمینه با کمک خیران گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

تابش افزود: ۳۰۰هزار واحد مسکونی از یک‌میلیون واحد مسکونی که در طول سال و بر اساس برنامه باید ساخته ‌شود، به روستاها اختصاص یافته‌است که البته این میزان در سال گذشته به ۴۰۰هزار واحد رسید و در همین رابطه دو‌هزار و ۷۰۰میلیارد تومان نیز تسهیلات واگذار کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: البته اکثر این واحدها توسط مردم و خیران ساخته می‌شود؛ اما دولت نیز با اختصاص تسهیلات و کمک‌های ویژه نقش مهمی در سرعت بخشیدن و ایجاد سهولت در مراحل مختلف ساخت‌و‌ساز دارد.

تابش در خصوص تعهداتی که‌ خیران در زمینه ساخت مسکن داده‌اند، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، فرض را بر این گذاشتیم که حداکثر ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی را بر عهده خیران بگذاریم، اما تنها در ۱۰ استان بیش از سه برابر این ظرفیت از سوی خیران تعهد شده است.

او افزود: به هر ترتیب محرومیت به‌خصوص در بخش مسکن زیاد است، ‌اما امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد و با حضور بیش از پیش خیران در این عرصه، روز به روز شاهد کاهش محرومیت در بخش مسکن باشیم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: بنیاد مسکن تا حد امکان در این بخش کمک خواهد کرد تا هرچه زودتر این مشکل به سرانجام مطلوبی برسد.

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز گفت: تمام این بخشش‌ها و کمک‌هایی که‌ از سوی خیران ‌انجام می‌شود، در پیشگاه خداوند ثبت خواهد شد؛ چرا که محبوب‌ترین کارها شاد کردن‌دل مومنان و گره‌گشایی از کار دیگران است.

آیت‌ا... سید محمدهاشم رسولی محلاتی افزود: قضیه مسکن یکی از مشکلات اصلی و پر دغدغه‌ترین مسائل زندگی مردم است و این احساس ایجاد شده است که کسی که مسکن ندارد، هیچ ندارد و کسی که مسکن دارد، همه چیز دارد.

افزایش زمین متری ۱۰شاهی به یک‌میلیون تومان

به گزارش ایسنا،آیت‌ا... محی‌الدین حائری، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در همایش خیران مسکن‌ساز استان فارس گفت: انحصارهای دولتی مجرای تنگی است که تحت عنوان حاکمیت دولتی و جلوگیری از اسراف و زیاده‌برداری و پرخوری بخش‌خصوصی و پیشگیری از سودهای کلان بخش‌خصوصی از بدو انقلاب شروع شده است.

او با بیان این که هیچ کدام از بخش‌های اقتصاد به اندازه مسکن، دولتی نبوده‌است، خاطرنشان کرد: معجزه انحصارهای دولتی، زمین متری ۱۰ شاهی را به متری یک‌میلیون تومان افزایش داده است! انحصارها، انقباض‌ها را ایجاد کرد و انقباض‌ها عدم عرضه را پیش آورد و همین امر باعث تورم و گرانی در قیمت زمین و مسکن شد.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم استان فارس در خبرگان رهبری گفت: به جای حذف ۳ صفر از پول کشور، قیمت ۳ چیز؛ یعنی زمین کشاورزی، نرخ بهره و زمین مسکونی را صفر کنید. پول اسلام، هیچ نیازی به اعتبار و قدرت حکومت‌ها ندارد، چون قیمت آن ثابت است.

آیت‌ا... حائری شیرازی گفت: کار امروز دولت، عکس‌العمل دوران وزارت آقای عبدالعلی‌زاده (وزیر مسکن دولت خاتمی) است، چون او زمین را به مزایده گذاشته بود و همین امر باعث گرانی شد.

وی گفت: همین اندازه که کارخانه‌های ذوب‌آهن و سیمان دولتی هستند، بس است. ذوب آهن کمک‌های میلیاردی خود به مساجد، مدارس و مراکز فرهنگی را با افزایش نرخ آهن و انحصار آن می‌پردازد که از نظر من اینها درست نیست.

وی گفت: بخش دولتی معصوم نیست، اما بسیاری از رانت‌ها را بخش دولتی ایجاد می‌کند.

امام جمعه شیراز همچنین از انتخاب منطقه لپوئی برای احداث ۷‌هزار واحد مسکونی طرح مهر به شدت انتقاد کرد و با اشاره به ضرب المثلی مبنی بر نامناسب بودن منطقه لپوئی برای سکونت گفت: چه دلیلی دارد که لپوئی را برای واگذاری زمین به مردم برای سکونت انتخاب کرده‌اید؟ مسوولان باید خودشان در منطقه حاضر شوند و از نزدیک آنجا را ببینند.

وی گفت: صحراهایی که تا کوه ادامه دارند در حاشیه شیراز وجود دارد. کافی‌است، راه دسترسی خوب را توسعه دهید تا کار راحت‌تر شود.