مصالح موجود جوابگوی ساخت سالانه‌ یک و نیم میلیون واحد مسکونی نیست

نماینده کلیمیان در مجلس، تصریح کرد: بی‌ثباتی در قیمت مصالح ساختمانی به سبب ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی درست برای تولید و عرضه مواد مورد نیاز در بازار است. موریس معتمد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به هیچ‌وجه مصالح موجود در کشور اعم از سیمان و فولاد جوابگوی ساخت سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی نیست، افزود: قبل از اینکه چنین شعاری را بدهیم ابتدا باید ببینیم مصالح موجود در کشور غیر از ساخت‌وسازهای دولتی و جانبی که وجود دارد، توان جوابگویی به ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی را دارد یا خیر، که مطمئنا میزان مصالح موجود کفاف ساخت این مقدار واحد را نمی‌دهد.

وی همچنین با اشاره به تولید سیمان در داخل کشور، گفت: متاسفانه قسمتی از این تولید محدود سیمان، به خارج از کشور صادر می‌شود و این در حالی‌ است که ما در داخل با کمبود این محصول در بخش ساخت‌وساز روبه‌رو هستیم.

معتمد بخشی از دلایل کمبود و افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کشور را افزایش دستمزدها و نرخ مواد اولیه ارزیابی و اظهار کرد: بخش دیگری افزایش قیمت مصالح ساختمانی به افزایش قیمت آنها در بازارهای بین‌المللی بستگی دارد؛ یعنی تولیدکنندگان داخلی سیمان و فولاد سعی می‌کنند که قیمت محصولاتشان را به قیمت بین‌المللی برسانند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه خروج سیمان از سبد حمایتی دولت را به شرط نظارت کافی، کامل و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، اقدام مثبت و موثری دانست و گفت: اگر خروج سیمان از سبد قیمت‌گذاری دولت به شرط نظارت کامل صورت گیرد مفید است؛ چراکه خصوصی‌سازی و سپردن اختیار تولید و فروش به بخش خصوصی همراه با نظارت نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

به گفته موریس معتمد، اگر پروژه‌ها و کارخانه‌های در دست ساخت سیمان، در زمان تعیین‌شده به بهره‌برداری برسند و به میزان پیش‌بینی‌شده تولید داشته باشند، در سال آینده می‌توانیم سیمان مازاد بر نیاز را به خارج از کشور صادر کنیم.