وزیر مسکن و شهرسازی گفت: با تصویب طرح جامع ساماندهی تولید و عرضه مسکن، از این پس قانونی مشخص و دائم در اختیار سازندگان واحدهای مسکونی قرار می‌گیرد. محمد سعیدی کیا در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه جزییات لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در مجلس مطرح و در حال بررسی است، گفت: لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در حقیقت مکمل تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری است که در آن محورهای مفصلی در رابطه با تولید و کیفیت مسکن، مسائل اقتصادی مسکن، مصالح و کارگران ساختمانی و مالیات در بخش مسکن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به عنوان طرح جامع ساماندهی تولید و عرضه مسکن به تصویب مجلس رسید.

وی در رابطه با هدف تصویب لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اظهار کرد: با تصویب این لایحه در راستای اجرای کار برنامه‌ای و دراز‌مدت در بخش مسکن، قانون مشخص و دائمی در اختیار سازندگان واحدهای مسکونی در سطح کشور قرار خواهد گرفت.

براساس این گزارش کلیات لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در جلسه علنی مجلس در ۲ آبان ماه سال‌جاری در دستور کار قرار گرفت و با ۱۳۷ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۱۸۳ نماینده حاضر در جلسه مورد تصویب قرار گرفت.

با تصویب نهایی این لایحه، دولت موظف است از طریق حمایت‌های لازم از قبیل تامین زمین مناسب و کاهش یا حذف بهای زمین از قیمت تمام شده مسکن، تامین تسهیلات بانکی ارزان قیمت، اعمال معافیت‌های مالیاتی و تامین سایر نهاده‌های مورد نیاز بخش مسکن در چارچوب مفاد این قانون، تدوین نظامات و مقررات ملی ساخت‌وساز و اعمال نظارت بر تحقق آنها و افزایش ظرفیت سرمایه گذاری در بخش تولید و عرضه مسکن با هدف تامین مسکن برای فاقدین مسکن با رعایت مقررات ملی ساختمان و الگوی مصرف مسکن و اصول شهرسازی و معماری اقدام کند.

همچنین به دولت اجازه داده می شود نسبت به واگذاری زمین با اعمال تخفیف، تقسیط یا واگذاری حق بهره‌برداری به صورت اجاره ارزان‌قیمت در قالب برنامه‌هایی از قبیل حمایت از تولید و عرضه مسکن اجاره‌ای توسط بخش غیردولتی متناسب با مدت بهره‌برداری از واحد مسکونی به صورت اجاره ای، حمایت از تولید و عرضه مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد اعضای تعاونی‌های مسکن یا تحت پوشش نهادهای متولی این گروه‌ها یا خیران مسکن‌ساز یا سایر تشکل‌های غیردولتی مرتبط، حمایت از طریق تولید و عرضه مسکن (اجاره و اجاره به شرط تملیک) از طریق نهادهای غیر‌دولتی دستگاه‌های متولی گروه‌های کم‌درآمد و خیران و واقفان مسکن‌ساز و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در اجرای طرح‌های تولیدی مسکن و ... اقدام کند.